17 juni 2015

Cultuurbudget 2015 e.v.

Cultuurbeleid. allereerst de tot op heden ingenomen standpunten door het CDA:

bij de behandeling van DKOEK is door de CDA fractie t.a.v. de Wieger aangegeven dat wij hechten aan behoud van de museumfunctie, alsmede de eigen collectie voor Deurne.

bij de discussie over de bezuinigingen op de bibliotheek hebben wij tezamen met PA/GL en Transparant Deurne het belang benadrukt van een te ontwikkelen samenhang met CCD en VVV. in het kader van DKOEK is de inzet van de werkgroep behoud de bieb door ons ondersteund. En werd geopteerd voor een ruimer budget (€70.000 meer dan coalitie wenste mogelijk te maken, te weten €250.000).

Er werd op gewezen dat de mogelijkheden van vrijwilligersinzet en vrijwilligersondersteuning door LEV groep nog onvoldoende zijn verkend en dat de bibliotheek op school mede gefinancierd zou moeten worden door het basisonderwijs naast de bibliotheek. Nu van de €250.000 een bedrag van €200.000 op deze wijze toevloeit naar het onderwijs blijft er voor een centrale bibliotheek functie niet meer over dan zo'n €50.000 zoals onze fractievoorzitter uitdrukt: een afhaal loket zoals bij de Chinees. En zeker geen solide basis voor de exploitatie van het CCD zoals het bestuur i.o.daarvan nastreeft.

Bij discussie over het CCD werd door ons aangesloten bij de opzet van de initiatiefgroep CCD, en vwb de functie van het CCD werd benadrukt: de huisvesting van centrale culturele functies die in synergie zorgdragen voor een natuurlijke inloop en basisprogramma aanbod. Voor het CDA stond vast, in het kader ook van DKOEK, dat dit alleen mogelijk zou zijn met een budgettair neutrale uitgangssituatie, inclusief de €50.000 welke uiteindelijk door de coalitie van het subsidiebedrag werd afgehaald (en reserveerd voor culturele doelen). De opzet van het CCD zoals die nu wordt nagestreefd is concurrerend voor de gemeenschapsaccommodaties hetgeen het CDA niet voorstaat . Laat ons duidelijk zijn: het CDA staat nog steeds voor behoud van het voorzieningenniveau dat in de jaren tachtig is ontstaan in de wijken en kerkdorpen. Een beleid dat destijds samen met Deurne 19 NU is vormgegeven. Dus het houden en versterken, denk aan de WMO, van Gerardushuis, Hofke van Marijke, den Draai en Houtenhoek is voor ons ook in deze discussie uitgangspunt.

De ambitie van het bestuur CCD inmiddels verbreed naar cultuureducatie en een ambitieuze openstelling overdag met een uitgeklede bibliotheek legt ons inziens nog meer druk op de financiele beperkingen die door de raadsmeerderheid zijn opgelegd. De situatie met Hafadru/musicas legt ook de problematiek van de vaste en vooral de variabele huisvestingslast bloot. De vorige exploitant van het CCD heeft dat ook de kop gekost. Hoe staat het overigens met de door PA/GL bepleitte evaluatie van het faillissement van het CCD? We zouden vooral lering moeten trekken uit de niet voorziene exploitatieproblematiek veroorzaakt door het gebouw.

Voor wat betreft het Commissie voorstel het volgende:

college ontwikkelt een voorstel van beleid waarin resultaten cultuuratelier zijn verwerkt en legt een eigen visie voor inclusief de structurele inzet van het budget vanaf 2016. Ons inziens is de behandeling van de kaderbrief 2016 een beter moment hiervoor.

college stelt voor met de huidige gereserveerde middelen van €50.000 een tweetal knelpunten op te lossen: voorzien in tekort op de exploitatie van museum de Wieger en huisvestingskosten HAFADRU/musicas.

cultuuratelier stelt voor deze middelen in te zetten voor cultuureducatie en cultuursmederij. Ons inziens zou vanuit de raad het kader moeten worden aangegeven op basis waarvan het college een voorstel ontwikkelt. Dit kader zou voor het CDA moeten zijn: integrale benadering van centrale professionele culturele functies: CCD, bibliotheek, VVV, De Wieger qua beleid, aansturing, huisvesting.

aansluiten op DKOEK met maximale inzet van burgers.

vwb museum uit blijven gaan van behoud, maar dan geplaatst in de huidige tijd, van een museumfunctie en collectie. Museum functie is van belang voor toeristische functie van Deurne en versterkt voorgestane traffic in centrum.

bij dienstverlening aan het onderwijs moet uitgegaan kunnen worden van na te streven gemengde bekostiging uit onderwijs en uit cultuurbudget (bibliotheek, cultuureducatie). Budget dat hiermee vrij komt bij bibliotheek kan benut worden voor centrale bibliotheekfuncties, zodat dit meer wordt dan een afhaalloket en werkelijk iets kan voorstellen in relatie tot CCD en de Wieger.

samenwerking met gemeente Helmond overwegen (in bezuinigingsbeleid aldaar wordt grotere integratie en mogelijk zelfs fusie voorgestaan tussen professionele organisaties: Speelhuis, Cacaofabriek, bibliotheek, museum, kunstencentrum). Als zich dit doorzet biedt dit kansen voor Deurne om grotere integraliteit na te streven waarbij ook de bibliotheek in de plaatselijke situatie een grotere rol vervult. bibliotheek zou dan de professionele basis moeten bieden voor cultuureducatie te verwezenlijken samen met museum De Wieger en CCD. We moeten steven naar een op termijn houdbare organisatie en voorkomen dat er allemaal eilandjes ontstaan.

voorstellen cultuuratelier zouden verder uitgewerkt moeten worden in relatie tot beoogde integrale aanpak van professionele organisaties mbt cultuureducatie. Wat ons betreft mogen er in deze richting voorwaarden gesteld worden aan de subsidieverstrekking.

voor cultuursmederij heeft Deurne onder inwoners voldoende expertise voor handen, zoals is gebleken bij

werkgroep behoud De Bieb initiatiefgroep CCD bestuur CCDbestuur de Wiegertechniek met een ziel Neerkant cultuuratelier.

Middelen kunnen beter aangewend worden om uitvoering mogelijk te maken zoals programma aanbod in CCD en cultuureducatie. vwb Hafadru/musicas merken wij op dat het wellicht beter is de accommodatie aan het CCD te koppelen waardoor meervoudig gebruik van de ruimten wordt gestimuleerd en in ieder geval voorkomen wordt dat een commerciële partij weliswaar verkapt gesubsidieerd moet worden.

Fractie CDA Deurne

Carel Dahmen

Juni 2015

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.