15 juni 2016

Raadsvergadering over AZC in Willibrordhaeghe

Op 14 juni 2016 stond op de agenda van de raad het voorstel om een AZC te vestigen op locatie Willibrordhaeghe. De CDA fractie had in 1e termijn de volgende inbreng:

Geachte voorzitter,

Maandagochtend om 9:00 uur werd Deurne op de hoogte gesteld van het voornemen om een AZC te vestigen in het oude klooster Willibrordhaeghe gelegen aan de Vlierdenseweg tussen Vlierden en de St. Jozefparochie. In kort tijdsbestek kwamen de reacties los en met name over de korte periode tot aan deze raadsvergadering. En voorzitter dat snappen wij helemaal. De CDA fractie is dan ook niet blij dat de voorbereiding niet openbaar besproken kon worden en net als elk ander agendapunt onze cyclus kan doorlopen.

Vanuit de berichtgevingen over de taakstelling van opvang van vluchtelingen in Brabant door onze commissaris van de Koning de heer v.d. Donk wordt er gewerkt aan een behapbare en eerlijke verdeling van deze maatschappelijke taak. Laat er geen misverstand over bestaan dat CDA Deurne, de tijdelijke opvang van mensen in nood zonder meer ondersteund. Immers als we zelf in nood zouden zitten zouden we ook dankbaar zijn als er hulp geboden wordt. Wij vinden wel dat dit moet passen bij de schaal van een dorp als deurne en daarin is gelukkig het laatste half jaar vanuit landelijke en provinciale overheid meer gehoor aan gegeven.

Voorzitter, Een zorgvuldig proces doorlopen vinden wij, net als het college heel belangrijk daarom vragen we het college nog eens duidelijk voor onze inwoners aan te geven hoe het college de overwegingen heeft gemaakt om tot uiteindelijk de locatie Willibrordhaeghe te komen en waarom geen andere locaties voldeden.

Wij begrijpen dat omwonenden en betrokkenen zorgen en praktische vragen hebben en opzoek zijn naar antwoorden. Over veiligheid, beheer en privacy etc. Immers deze 300 mensen zullen niet alleen in hun kamertje blijven zitten. In het voorstel schrijft u dat als de vragen redelijk en haalbaar zijn u dit kunt opnemen in de bestuursovereenkomst. Wie bepaalt wat redelijk en haalbaar is? en hoe vindt deze afweging plaats? Hoe zijn inwoners en organisaties ervan verzekerd dat hun vragen worden gehoord in de komende weken?

Wij lezen verder in het voorstel dat u voorstelt, om voor de ruimtelijke procedure gebruik te maken van de “kruimelgevallenregeling” om de strijdigheid met het bestemmingsplan te regelen. Is het college van mening dat  hier gaat om een situatie met beperkte planologische betekenis? Heeft de college een vastgestelde beleidsnota ‘kruimelgevallen’ waarin een kader wordt gesteld waarbinnen al dan niet onder voorwaarden, van het bestemmingsplan worden afgeweken?

In diverse procedures waarin inwoners van deurne, vragen om tijdelijke of permanenten vergunningen, geeft u steeds vaker aan dat door inwoners het draagvlak in de omgeving moet worden aangetoond. Wanneer u dit beleid consequent volgt, is dat ook in dit geval belangrijk  bij het vestigen van een AZC, welke een grote impact heeft op de omgeving. Daarbij vraagt de CDA fractie hoe het college denkt dat het belang van inwoners en organisaties, zoals inspraak, fysieke en sociale voorwaarden, binnen deze ‘kruimelgevallenregeling’ voldoende worden geborgd?

We hebben begrepen dat het doel is om op 1 augustus de bestuursovereenkomst te kunnen tekenen. Bent u van mening dat de komende 6 weken waarvan de laatste weken in en tegen de vakantie vallen voldoende tijd geeft in dit proces om te komen tot draagvlak in de omgeving?

Voorzitter, het vestigen van een AZC biedt ook kansen. Het verschaft werk en levert arbeid. Wat we nauwelijks in het voorstel terugzien is bijvoorbeeld hoe Deurnese bedrijven en organisaties worden betrokken om in de behoeften te voorzien, m.b.t. voeding, gezondheid, beweging en huisvesting. Wij zouden dat al bij voorbaat willen meegeven voor de te sluiten bestuursovereenkomst. Daarnaast maakt onze CDA fractie zich zorgen over hoe met name getraumatiseerde kinderen van vluchtelingen opgevangen gaan worden. In de organisaties die u noemt is met name het regulier onderwijs genoemd en wij missen de instellingen die hierin een belangrijke rol kunnen vervullen.

Voorzitter, wij vinden het overleg aangaan inzake veiligheid, onderwijs en integratie om te komen tot afspraken te summier. We praten hier over een grote groep mensen die een procedure doorlopen tot statushouder en daarmee kunnen integreren in onze maatschappij. Juist dit succesvol invullen zal bijdragen aan acceptatie. Dat deze mensen perspectief krijgen, werken, hun kinderen op clubs kunnen laten meedoen, de taal spreken, vrijwilligers werk op zich nemen en daarmee samen bouwen aan leefbaarheid. Nu het aantal mensen in onze gemeente Deurne toeneemt zien wij het college graag terugkomen bij onze raad met een plan van aanpak die hout snijdt. Wij horen graag hoe u hier werk van gaat maken?

Tot slot nog even de financiën. Met name het stukje over Extra kosten vinden we een ondoorzichtig verhaal. Uitgangspunt is budget neutraal maar er kan niets gegarandeerd zijn. Hij zou voor alle partijen goed zijn hier meer duidelijkheid in te krijgen en met name welke kosten logischer wijs alsnog gehonoreerd kunnen worden vanuit het Faciliteiten Besluit Opvangcentra van het ministerie van Buitenlandse zaken en welke kosten sowieso voor rekening van de gemeente Deurne gaan komen en ons hierover snel te informeren.

Voorzitter samenvattend, mensen in nood tijdelijk opvangen, ja, echter middels een zorgvuldige procedure met draagvlak en betrokkenheid van inwoners, en samen met diverse inwoners en organisaties.

Namens de CDA fractie

Leo Cuijpers