16 augustus 2015

Raadsvragen over Urgentieteam

Op 7 oktober 2014 is door de raad een aanhoudingsbesluit genomen om twee redenen:

• voorbereiding nieuw geurbeleid en gebiedsvisie;

• urgentieteam inventariseert knelpunten en komt met verbetervoorstellen op basis waarvan afpelling aanhoudingsbesluit inhoud kan worden gegeven.

In juli 2015, driekwart jaar verder, is er nog geen enkele terugkoppeling geweest naar de raad over de voortgang van het urgentieteam en de resultaten die zij geboekt heeft. Lees hier onze raadsvragen en de antwoorden. Inmiddels heeft Progressief Akkoord vragen gesteld over de "meebetalingsregel" voor burgers in de probleemgebieden. Tevens is ons n.a.v. de raadsvragen een evaluatierapport toegestuurd.

Op 7 oktober 2015 zou het aanhoudingsbesluit komen te vervallen en moet een nieuw geurbeleid zijn aangenomen. Nu blijkt echter dat na vragen in de commissie dat het nieuwe geurbeleid niet aangenomen moet zijn maar aanhangig gemaakt zijn bij de raad. De ontwikkelingen in het buitengebied liggen nu al weer bijna een jaar stil en de vraag is hoeveel langer? Nieuwe ontwikkelingen zijn hard nodig om de transitie van het buitengebied daadwerkelijke op gang te krijgen. Met de invoering van PAS (de nachtelijke coupe van het nieuw provincie bestuur) komt daar nog eens een flinke pak belemmerende regelgeving bij.

We willen met z'n allen een verduurzaming van de intensieve veehouderij en een transitie van het buitengebied echter de vraag is als de maatregelen er alleen maar toe leiden dat er niets gebeurd dan heb je alleen maar een standstill bereikt! In het komend najaar zal blijken welke politieke keuzes er genomen gaan worden en welk doel uiteindelijk zal worden bereikt.