10 juli 2015

Verslag bijeenkomst 1-7-2015 Geurbeleid

Beknopt verslag bijeenkomst geurbeleid d.d. 1-07-2015 CDA Deurne in het Gerardushuis te Deurne Walsberg. Aanwezigen: zie presentielijst.

Na de opening door de voorzitter van de fractie, Leo Cuijpers wordt door CDA raadslid Benny Munsters een toelichting gegeven op de effecten van het voorgenomen geurbeleid voor boeren en burgers. Aanleiding voor dit beleid wordt gevormd door het aanhoudingsbesluit van 7 oktober 2014 van de gemeenteraad, en wordt neergelegd in de derde herziening buitengebied. CDa Deurne streeft naar een leefbaar en vitaal buitengebied.

Benny Munsters geeft aan dat het wordt beschouwd als een uitdaging om door het strakker stellen van het getal (een strengere geurnorm) te komen tot een beter woon- en leefklimaat. Dit staat op gespannen voet met de verleende rechten. Het getal heeft ook een keerzijde.

Voor eenieder moet het duidelijk zijn: er is geen sprake meer van een LOG gebied vastgesteld door Rijks- en provinciaal beleid volgens de voormalige  reconstructie wet. Waar het nu overgaat is eigen regelgeving van de gemeente Deurne!, afwijkend van de eerdere provinciale norm 14. Binnen de blauwe vlek op de kaart is de geurnorm 10 en voor het overig buitengebied 8. Voor alle duidelijkheid (aanvulling van Ton Braspenning provinciale CDA fractie): geurbeleid is gemeentelijke beleid. Oorspronkelijk komen van een geurnorm van 32, bij vaststelling van het LOG is dit 14 geworden, en thans wordt 10 bepleit. Veel bedrijven hebben een vergunning die hoger uitvalt dan 14.

Voor het CDA is de vraag wat is de doorwerking van de bestaande situatie, de verleende milieuvergunningen! Breng dit in kaart. Zijn er dan nog alternatieve verdienmodellen mogelijk? In een eerste reactie geeft een van de aanwezigen aan dat er helemaal niets meer kan. De woning is onverkoopbaar, ook omdat het predikaat plattelandswoning door het gemeentebestuur is afgewezen. Vele aanwezigen worden met dit probleem geconfronteerd.

Benny Munsters geeft aan een kaart van de bestaande situatie essentieel te achten en zal deze opvragen (Actie: is inmiddels in procedure gebracht).

Hem is gebleken dat het strak stellen van de norm in de praktijk leidt tot minder of zelfs geen mogelijkheden de agrarische sector te verduurzamen. Immers noodzakelijke investeringen worden te groot om terugverdiend te worden. Effect is dat de individuele agrariër voor de keuze staat te stoppen of de bestaande situatie uit te zitten. Hoe strenger de norm, hoe minder mogelijk. Daarnaast ontstaat een verhoogd risico voor de gemeente omdat er grote kans bestaat dat er schade geleden wordt: schadeclaims tot gevolg!

Henk Raaijmakers, voorzitter ZLTO afd.Deurne, geeft aan dat bij de vaststelling van de eerdere geurnorm de kern Deurne bewust op 1 is gezet om te dienen als referentiekader (nabijgelegen woningen) voor te verlenen vergunningen. ZLTO pleit voor een differentiatie in de Walsberg met een primair agrarisch gebied A en B (meer ruimte voor andere activiteiten). De praktijk is dat er geen activiteiten in VAB's (vrijkomende agrarische bebouwing) worden toegestaan.

Benny Munsters pleit voor eerlijkheid over de consequenties van het voorgestane beleid. Provinciale transitie van de sector wordt onmogelijk gemaakt, en er ontstaat een patstelling. Hij vraagt zich af of het niet beter is om het LOG of PRIMAG er helemaal af te halen. Hierdoor ontstaat ruimte voor verbreding in het buitengebied. Een LOG leidt tot een afwaartse beweging.

Ook zou het goed zijn, aldus Benny, om de inventarisatie naar het gebruik van de stoppersregeling (60 tot 70 bedrijven stoppen tussen nu en 2020, in een kaart van de toekomstige situatie tot uitdrukking te brengen.

Het voorgestane beleid van de coalitie in totaliteit (geen mogelijkheden in VAB's, geen plattelandswoning, geen legale woonbestemming, het geurbeleid) leidt tot een omgekeerd effect: van een vitaal en leefbaar buitengebied zal geen sprake meer zijn. Daar zijn andere instrumenten voor nodig. Als burgers iets willen in het buitengebied zijn er ook geen mogelijkheden.

Wilbert van Deursen, raadslid PA/GL, geeft het belang weer van de gezondheid van mensen en vraagt zich af wat het effect zal zijn als de norm voor het buitengebied op 10 wordt gezet.

Uit de bijeenkomst wordt gewezen op de jongeren die klaar staan om met bedrijvigheid te beginnen. Vanuit de gemeente hoort men alleen handhavingsregels en krijgt men overal NEE te horen. Een appel wordt gedaan op het CDA om een enquete te houden naar de effecten van het beleid om geen plattelandswoning toe te staan. Wees de stem van de mensen die het aangaat! Uit een quick scan tijdens de vergadering blijkt dat 30 tot 40 gezinnen reeds problemen ervaren van dit beleid en in feite illegaal wonen in het buitengebied.

Ook wordt gevraagd naar een vergelijk tussen Brabant en Limburg. In Limburg net over de provincie grens wordt veel mogelijk gemaakt.

Kortom de volgende vervolg acties worden voorzien:

kaart van de huidige situatie met verleende vergunningen! (actie in gang gezet!)kaart van situatie na 2020 (stoppers gerealiseerd) beeld van echte knelgevallen (individueel op te lossen)vergelijk van beleid Brabant en Limburginventarisatie problemen met beleid t.a.v.  plattelandswoningen verschillende varianten geur (in relatie tot keerzijde beleid).mogelijkheden burgers in buitengebied vraagt speciale aandachtwoordvoerder van wat onder mensen leeft!

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.