30 maart 2015

Voorbereiding Geurverordening

In de commissie Ruimte en Economie van 24 maart 2015 stond de nieuwe geurverordening op de agenda. Voor de inhoud van de stukken klik op de volgende link:

Lees hieronder de inbreng van de CDA fractie:

Als CDA fractie kijken we vanavond vooral naar de gevolgen van dit voorstel voor boer en burger, volgens een doelstelling om te komen tot verbetering van het leefklimaat en de balans tussen boer en burger te herstellen.

Het voorstel zoals het nu voorligt, heeft als gevolg dat ontwikkelingen op termijn worden gedwongen tot een reductie in de geuruitstoot, een effect wat merkbaar zal zijn na 10-15 jaar volgens professor Ullenbroek van Arcadis. Daarbij hebben we kunnen lezen dat dit voorstel alleen, geen bijdrage levert in de verduurzaming op gebied van dierenwelzijn, gezondheid, volksgezondheid en verbetering fysieke leefomgeving (fijn stof, ammoniak) van sector, wat zijn de vervolg stappen, of blijft het hierbij?

Voorzitter, volgens de rapportage van Arcadis leidt dit beleid tot behoud of groei van de economische omvang van enkele bedrijven, middels de voor hen betaalbare en beschikbare technieken om geurbelasting/ geuremissie te verminderen en ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken.

Daarmee drijft de discussie af van de verduurzaming van de sector, naar de aanvaardbaarheid of wel acceptatie van ruimtelijke ontwikkelingen. Als dat is wat door burgerpartijen en sector wordt geapprecieerd zullen we als volksvertegenwoordigers vanuit het CDA instemmen.

Maar onze fractie wil perspectief bieden, wij staan achter een transitie van de gehele sector voor, in belang van de volksgezondheid, dierenwelszijn en gezondheid en fysieke leefklimaat van Deurnese burgers en boeren waarmee nieuwe verdienmodellen leidend zijn voor behoud van de huidige en toekomstige  agrarische ondernemers. Enkel dit beleid volgen resulteert op termijn in een vermindering van het aantal agrarische bedrijven, vermindering van werkgelegenheid in de lokale economie, met als gevolg groei van een klein aantal ondernemingen en behoud van het oude productiemodel op basis van omzet en efficiëntie.

De te verwachten veestapel zal volgens Arcadis, t.a.v. varkens gelijk of iets afnemen, pluimvee licht toenemen, melkveestapel verder toenemen, verdere concentratie zal dus toenemen.

Zolang we als politiek dit ontwikkelmodel proberen te reguleren, blijven boeren gebukt gaan onder stijging van onkosten en daling van opbrengsten, met als enige oplossing: schaalvergroting of stoppen, waar is het perspectief?

Dit is alleen te doorbreken om ruimte te creëren voor de diversificatie, met als uitgangspunt dat we vastleggen wat we niet willen. Hiervoor zullen we als fractie ons sterk blijven maken en alleen daarmee geven we als politiek perspectief voor de toekomst voor onze burgers.

Tot slot voorzitter, vragen we de commissie om een Jaarlijks voortgangsrapportage, in belang van alle burgers en agarische ondernemer, waarin we als raad een vinger aan de pols houden in de voor ogen zijnde transitie.

Het vervolg:

Nadat alle fracties hun inbreng hebben geleverd gaat de stukken nu ter inzage en kunnen burgers en ondernemers hun zienswijze indienen. In september komt het dan opnieuw in de commissie en daarna beslist in oktober de raad.

Benny Munsters, raadslid