26 april 2016

Wonen in buitengebied

Naar aanleiding van de motie vreemd aan de orde van de dag was op dinsdag 19 april het onderwerp Wonen in het buitengebied opnieuw geagendeerd. Lees hier nog even onze motie.

Benny Munsters had namens de CDA fractie de volgende inbreng:

"Laten we starten met een compliment voor de wethouder, welke naar aanleiding van de motie van het CDA, heeft voorgesteld het onderwerp opnieuw te agenderen.

Feitelijk kan de CDA fractie, hierin een duidelijke kader stellende positie in aannemen, wij staat voor duidelijkheid naar onze inwoners, en opteren voor een permanente oplossing van de ontstane problematiek, van strijdige woonsituaties met het vigerende bestemmingsplan.

Niet alle illegale woonsituaties kunnen we legaliseren, echter mensen welke onbedoeld in en strijdige situatie terecht zijn gekomen willen we de onzekerheid van uit huiszetting ontnemen. Niet door handhaving achterwege te laten, dat is tenslotte in beginsel een verplichting zoals de portefeuille houder heeft aangegeven tijdens de commissie vergadering van 10 maart jl. De CDA fractie, wil duidelijkheid voor haar inwoners, en perspectief bieden voor een stabiele woonsituatie zonder angst voor een uit huiszetting of de verkoopbaarheid van woningen.

De CDA fractie doet het voorstel om de wethouder de opdracht mee te geven om te de diversiteit aan woonsituaties in het buitengebied in kaart te brengen, en met voorstellen te komen, hoe we kunnen opgaan met de verschillende situaties, van handhaven tot het maximaal gebruik maken van de ruimte in de ruimtelijk ordening. En hieraan een tijdplanning te hangen zodat dit meegenomen kan worden in de derde herziening buitengebied."

In de tweede termijn concludeerde de commissie dat het college aan de slag moet om oplossingen te vinden voor die mensen die door stapeling van regelingen in een illegale situatie terecht zijn gekomen. Welke instrumenten en methoden zoals plattelandswoning, bestemmingsplanwijzigingen daarbij het best gebruikt kunnen worden is aan de ambtenaren / experts. De meerderheid van de commissie vond het belangrijkste dat er oplossingen gevonden worden en daarmee heeft de wethouder een duidelijk kader waarmee ze aan de slag kan.