20 mei 2016

Zorgelden, overschot 2,3 miljoen

“OVERSCHOT VAN 2,3 MILJOEN…!?   ZIJN WE VERLIEZER OF KAMPIOEN?”

Begin maart informeerde de wethouder ons dat er in de gemeente Deurne een positief resultaat op de uitgaven van het sociaal domein verwacht wordt van maar liefst 2,3 miljoen euro. Deze meevaller bleef zelfs in de landelijke media niet onopgemerkt. In een interview met nieuwszender BNR gaf onze wethouder als verklaring voor het grote overschot dat wij gewoon een heel sociale gemeente hebben.

Wij als CDA-fractie hebben echter herhaaldelijk signalen uit de samenleving ontvangen die erop wijzen dat onze gemeente allesbehalve sociaal is. Bij diverse gelegenheden hebben wij de wethouder al gevraagd om helderheid te verschaffen over de relatie tussen de begrote miljoenen die niet aan zorg besteed zijn en de hartverscheurende verhalen van hulpbehoevenden die niet de zorg krijgen waar zij behoefte aan hebben. Telkens wordt ons echter verzekerd dat de gemeente haar zorgtaken goed geregeld heeft.

Wij vragen ons af of de schrijnende gevallen die ons ter ore gekomen zijn uitzonderingsgevallen betreffen of slechts het topje van de ijsberg vormen. Om antwoord op deze vraag te krijgen (en mogelijk actie te ondernemen) zouden wij graag met u in gesprek gaan. Als geen ander bent u immers op de hoogte van de problemen waarmee uw organisatie en achterban geconfronteerd worden.

Wij nodigen u van harte uit op een speciale bijeenkomst specifiek voor dit onderwerp op dinsdag 7 juni a.s. in Sociaal Cultureel Centrum Den Draai, Blasiusstraat 2, 5754 AV te Deurne. De vergadering, met als thema “Overschot van 2,3 miljoen: zijn we verliezer of kampioen?” vangt aan om 20:00 uur en zal duren tot 22:00 uur. Om een inschatting te kunnen maken van het aantal aanwezigen vinden wij het prettig als u ons vooraf laat weten of, en met hoeveel personen, u aanwezig kunt zijn. U kunt uw aanmelding per e-mailbericht doorgeven aan [email protected] of telefonisch via            06-28469433.

Tijdens de bijeenkomst zouden wij graag met u van gedachten wisselen over de volgende onderwerpen:

-          Bestaan er (binnen uw achterban) barrières voor het aanvragen van zorg?

-          Verloopt de zorgaanvraag en indicatiestelling naar behoren?

-          Weten mensen de weg naar zorg te vinden sinds de gemeente verantwoordelijk is voor taken op het gebied van Jeugd, Wet maatschappelijke ondersteuning en bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening?

-          Krijgt u signalen dat er (groepen) mensen buiten de boot vallen sinds de gemeente hiervoor verantwoordelijk is?

-          Wat kan er verbeterd worden aan de zorgverlening door en namens de gemeente Deurne?

Wij hopen u op 7 juni aanstaande te mogen ontmoeten om samen in dialoog te gaan!

Met vriendelijke groet,

Namens CDA Fractie Deurne,