09 juli 2015

Kaderbrief 2015 en Grond/Vastgoed exploitatie

Voorzitter

Voor ons ligt de kaderbrief 2015 en de geactualiseerde Grondexploitatie en Vastgoedexploitatie. En als eerste willen we de complimenten geven voor de duidelijke uiteenzetting en overzichten. Stap voor stap gaan we financieel gezien weer de goede richting in voor Deurne en de kerkdorpen na verschillende jaren van bezuinigingsmaatregelen. Dat betekent dat we nu vooruit moeten kijken en invulling moeten gaan geven aan een voorzichtige en weloverwogen investeringsagenda. Burgers, bedrijven en organisaties hebben jaren op rij alleen maar bezuinigingen te verwerken gekregen en hebben daardoor des te meer behoefte aan een overheid die maximaal faciliteert om zo de weg vooruit weer in te kunnen slaan. Als goed voorbeeld hiervan vinden we het naar voren halen van de investering in verbetering van de N270 waar wij en andere fracties al verschillende malen om gevraagd hebben.

Het eerste opvallende in de kaderbrief is natuurlijk de nieuwe regeling van de vennootschapsbelasting die 375.000 euro gaat kosten. Onontkoombaar. Maar …. geeft ook maar weer eens aan hoe onverwachte veranderingen opgelegd door overheden gevolgen hebben voor de financiële huishouding.

Afgelopen commissie vergadering R&E heeft het nieuwe stichtingsbestuur CCD in oprichting zich aan politiek Deurne gepresenteerd met een ambitieuze instelling om opnieuw inhoud te geven aan een cultuurcentrum voor en door Deurne. In uw kaderbrief schrijft u dat de gemeente haar vastgoedbeheer professionaliseert en met deze professionaliseringsslag zal leiden tot stijgende huurprijzen en onderhoudskosten voor de (toekomstige) exploitanten. Als u dit weet uit te leggen aan onze burgers dan horen wij dat graag! Want wij kunnen dit in ieder geval niet. Wij hebben nog geen gedetailleerd plan gezien en wij hebben sterke twijfels over de financiële haalbaarheid waarbij men zich opnieuw kan verslikken in de kosten voor energie e.d.  

In de grond en vastgoed exploitatie geeft u de zorgelijke situatie aan van de leegstand van detailhandelszaken in het centrum. En de genoemde maatregelen zijn slechts beperkt om hierin verandering te krijgen. Dit betekent dat u veel meer de samenhang van zaken moet bekijken en niet alles als losse projecten vanuit een spreadsheetmanagement gedachte moet benaderen. Een zeer minimale bibliotheekfunctie, (immers de beschikbare 250.000 euro zullen voornamelijk opgaan aan de bieb op school uitvoeringen), betekent dat het centrum te weinig heeft te bieden. Als we niet bereid zijn te investeren in de aantrekkelijkheid van het centrum waarin ook cultureel / maatschappelijke voorzieningen nodig zijn dan ligt er voor het centrum en de detailhandel een trieste toekomst in het verschiet. Wij verwachte een actief plan van B&W om hier verandering in te brengen! Daarbij moet ook gekeken worden naar het parkeren in het centrum, waar we al eerder voor geopperd hebben.

Voorzitter, wij zijn blij dat de, door stormschade gevelde bomen, hersteld worden in Neerkant en Helenaveen. Dit wordt opgepakt samen met burgers wat prima is. Maar zorg er wel voor dat de risico’s die hieraan kleven vooraf uitgebannen wordt zodat dit samen met die burgers ook een succes wordt. De werkgroep Vitaal en Leefbaar Neerkant timmert hard aan de weg. U geeft aan de plannen van deze  werkgroep te willen combineren met de vervanging van de riolering. Werk met werk maken. Wij denken dat dit niet genoeg is en horen graag welke stappen er nog meer worden genomen om te voorkomen dat straks gedesillusioneerde burgers in Neerkant achter blijven. Juist omdat destijds de IDOP helaas niet rond kwam moeten we nu extra waakzaam zijn.

 

Wij lezen in de kaderbrief ook over het Onderzoeksbudget Soemeersingel. Hiervoor wordt 45.000 euro vrij gemaakt. We hebben het enkele jaren geleden hier in de raad al over de Soemeersingel gehad en toen was toch duidelijk dat we de benodigde miljoenen hiervoor niet bij elkaar konden krijgen. Als we daar nog steeds van overtuigd zijn is een uitgebreid onderzoek dan wel zinvol? Graag horen we van de wethouder wat hij hier voor ogen heeft en wat hij haalbaar acht.

Wat betreft de Reserve Sociaal Domein merken we toch op dat we juist enkele jaren geleden gestart zijn met verwijderen van reserve potjes en deze overhevelen naar algemene reserve. Vraag naar middelen gaan dan naar de raad. Met deze reserve wijken we hier toch weer van af. In Nederland breed is duidelijk sprake van chaos met de transitie van zorgtaken naar de gemeenten. Daartegenover horen we dat het in Peel 6.1 toch allemaal goed voor elkaar moet zijn. Wij horen daarom graag van de wethouder waarom in afwijking van de richting die we zijn ingeslagen toch een speciale Reserve van 3 ton nodig is? Zijn er toch zaken waarover we zorgen moeten hebben?

Wat betreft de kaderbrief 2015 willen we als laatste nog op merken dat bij decentralisatie van het Jeugdwerk we moeten opletten hoe wij als Deurne financiën krijgen voor onderhoud (achterstallige onderhoud) van de panden zoals die in Vreekwijk staan. Vallen deze dan ook onder de verantwoordelijkheid van onze gemeente? We vervullen een bovenregionale functie en dit kan dus niet alleen opgehoest worden door de Deurnese burger. Wij vragen daarom aan het college om ons beter inzicht in het fonds te geven en welke zaken hierin financieel gedekt zijn.

5b. GREX-VEX

Woningmarkt

Wij constateren dat als het om de woningmarkt gaat het college een starre houding blijft aannemen. Voor ons geldt nog steeds dat de kavelsplitsings regeling weer van de 0 af moet. Waarom blijven we zo halsstarrig vasthouden en dwingen die paar gevallen per jaar om elders hun woning te moeten kopen terwijl dit toch niet gaat gebeuren. Als we nu jaarlijks over onze bouwquotum zouden zitten dan is misschien nog te begrijpen, maar daar is helemaal geen sprake van. Roepen dat we Kansen moeten pakken maar niet uitvoeren levert niets op. We vragen daarom het college ons inzicht te geven in de leegstand van woningen en de omvang van de onverkoopbare woningen in het buitengebied als gevolg van het niet willen meewerken aan de komst van plattelandswoningen. Juist de groep, die het buitengebied willen verlaten kunnen een positieve impuls betekenen voor de grondexploitatie. Daarnaast kan met een goed inzicht in de leegstand een passende prognose voor de toekomst worden opgesteld.

Wat voor ons ook helemaal niet duidelijk is dat u enerzijds schrijft dat als kader voor de woningmarkt geldt, en ik citeer uit de grex/vex:

 

“ niet mee te werken aan het op de markt brengen van woningen / kavels die niet afzetbaar

zijn in de markt en/of tot verdere verstoring van de bestaande markt leiden (en daarmee

leegstand / ander gebruik in de bestaande voorraad)”

 

En anderzijds stelt u voor om opnieuw 200.000 euro verlies te nemen om grondprijzen te verlagen van slecht verkoopbare kavels. Wij kunnen dit inconsequent handelen niet volgen. Zo komt ons ook ter ore dat compleet bouwrijpe grond in de Zeilberg voor geïnteresseerden niet te koop is. Welke luxe permitteren we ons om daarop nee te zeggen. Ook hier gaat het slechts om enkele kavels terwijl die geïnteresseerden echt niet naar de Vennen zullen gaan waar ze wel naar toe worden gewezen.

Om de keuze voor de grondprijs verlagingen goed te kunnen beoordelen willen wij als fractie dat er in december 2015 en in juni 2016 een rapportage komt van wat er nu aan daadwerkelijke verkopen zijn geweest die zonder meer te danken zijn aan deze grondprijsverlagingen die sinds vorig jaar zijn ingevoerd. In het woningprogramma zien we dat het overgrote deel van de markt bestaande woningen zijn die van koper wisselen en dat slechts zeer beperkt nieuwbouw van toepassing is. De verliezen die we door de grondprijsverlagingen in de grondexploitatie extra, boven op de al grote verliezen, moeten nemen zijn zuur als dit geen vruchten afwerpt.

Vorig jaar in de behandeling van de kaderbrief hebben we opmerkingen gemaakt over de stille reserves. U geeft aan dat tbv de weerstandscapaciteit de stille reserves op 3 miljoen zijn geraamd. Na een jaar hadden wij gehoopt dat dit inhoudelijk onderbouwd zou zijn. Dat missen we en we zijn ook benieuwd hoe u tot deze waarde van 3 miljoen bent gekomen. Tevens horen we graag wat een eventuele te lage inschatting voor de stille reserves kan betekenen voor de vennootschapsbelasting als later blijkt dat dit veel hoger is geweest?

Voorzitter, afsluitend: het is van groot belang dat een nieuwe koers gevaren wordt. Een koers van denken in investeren in de toekomst. Deurne heeft buitengewoon veel potentie! Als een ware leider moet u als college stimuleren dat de krachten gebundeld worden zodat burgers, verenigingen en bedrijven het maximale uit zich zelf halen omdat ze kunnen rekenen op een gemeente die faciliteert, stimuleert en aanmoedigt.

Leo Cuijpers

Fractievoorzitter

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.