CDA Brabant
28 juni 2022

Ankie de Hoon voorgedragen als nieuwe wethouder Dongen

De fractie van het CDA Dongen - ’s Gravenmoer draagt Ankie de Hoon voor als nieuwe wethouder van de gemeente Dongen. Op donderdag 7 juli aanstaande neemt de gemeenteraad in een openbare raadsvergadering een officieel besluit. Bij een positief besluit van de raad, kan De Hoon per direct aan de slag.

Ankie de Hoon (41 jaar) is momenteel fractievoorzitter van het CDA in de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Na bijna twee periodes als Statenlid, vindt ze het nu een mooie nieuwe uitdaging om in de gemeente Dongen aan de slag te gaan als wethouder Economische zaken en Inkomen, armoede & participatie. Het CDA Dongen - ’s Gravenmoer moest kort na de gemeenteraadsverkiezingen plotseling op zoek naar een nieuwe kandidaat-wethouder toen bekend werd dat Annemarie van Eenennaam om medische redenen haar kandidatuur noodgedwongen moest intrekken.

Nieuw avontuur
Ankie kan niet wachten om in Dongen te beginnen: ,,Het voelde gelijk goed toen de vraag kwam vanuit de Dongense fractie. Ik heb ontzettend veel zin om te beginnen met dit nieuwe avontuur, waarin ik hoop om de provincie en de gemeente nog dichter bij elkaar te brengen.” De Hoon is momenteel woonachtig in Etten-Leur, waar ze ook haar politieke loopbaan begon als raadslid. De komende tijd zal ze de mogelijkheden verkennen om naar de gemeente Dongen te verhuizen.

Vertegenwoordigd in de regio
CDA-fractievoorzitter Stijn Sips heeft er veel vertrouwen in dat Ankie de Hoon een duidelijke toegevoegde waarde heeft voor zowel het gemeentebestuur als de Dongense samenleving: ,,In het coalitieakkoord spreken we de ambitie uit om de gemeente goed te vertegenwoordigen in de regio. Met Ankie ontstaan er veel nieuwe ingangen die onze gemeente weer een stap verder kunnen brengen.” De fractie heeft ingezet op een kandidaat met een ruime politieke ervaring: ,,Ankie past precies in de profielschets die door de fractie is opgesteld. Het is nu zaak snel van start te gaan voor de Dongense inwoner.”

CDA Brabant
Mark Janssen - van Gaal, voorzitter CDA Brabant, laat weten: ,,Met het vertrek van Ankie gaan we een hard werkend Statenlid en fractievoorzitter met veel strategische en inhoudelijke kennis missen. We danken haar voor de wijze waarop ze de afgelopen jaren zich ingezet heeft voor ons CDA. En wensen haar veel succes als wethouder in Dongen.”

Installatie
De Hoon wordt voordragen als kandidaat-wethouder (0,9fte) in de openbare raadsvergadering van 7 juli. De vergadering begint om 20:00 uur en vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis. Met haar benoeming zou het college voor het eerst in deze bestuursperiode compleet zijn. René Jansen (VPD), Denise Kunst (VPD) en Kees de Jong (CDA) leggen dan na 7 juli hun tijdelijke extra taken in de portefeuilleverdeling weer neer en dragen deze over aan de nieuwe vierde wethouder.