19 januari 2022

CDA Dongen – ’s Gravenmoer over Senioren in de gemeente Dongen

Het CDA zet steeds in op een samenleving die niet draait om “ieder voor zich”, maar om “zij aan zij”. We verbinden van jong tot en met oud.

Aandacht en zorg voor onze senioren in hun levensfase
De groep actieve 65-plussers neemt in aantal toe. Een groot deel van deze senioren wil van betekenis zijn. Zij moeten in hun kracht gezet worden, bijvoorbeeld door hen als stagebegeleider, vrijwilliger of coach hun kennis en ervaring te laten delen met andere generaties. Daarnaast verliezen we de senioren die meer aandacht behoeven, vanwege eenzaamheid of een verminderde zelfredzaamheid, niet uit het oog. Als gemeente moeten we initiatieven die de contacten van senioren met de samenleving bevorderen stimuleren, ondersteunen en er in participeren. We denken hierbij aan onder andere ‘Automaatje’ van SWOD én de activiteiten van Stichting Met je Hart Dongen, KBO Dongen, KVG Dongen en Stichting Open Bejaardenwerk 's Gravenmoer.

Ouderenbeleid
Het ouderenbeleid is de afgelopen jaren onderbelicht gebleven. In het Bestuursakkoord 2018-2022 van VPD, VVD en PvdA werd het woord ‘ouderen’ máár tweemaal genoemd. Wij willen een samenhangend ouderenbeleid realiseren door één wethouder te benoemen die alle thema’s met raakvlakken aan het ouderenbeleid coördineert, denk hierbij aan ‘seniorenproof’ wonen, toegankelijke wijken en een dementievriendelijke gemeente.

Bereikbaarheid
Alle kernen en voorzieningen moeten goed bereikbaar zijn. Voor senioren is het gemeentehuis een belangrijk centraal gelegen punt. Wij willen daarom een buurtbushalte realiseren voor het gemeentehuis. We zetten in op het behouden van voorzieningen dichtbij, zoals een huisarts, een pinautomaat of de openbare bibliotheek. Seniorenwoningen in/nabij de drie centra vergroten de bereikbaarheid.

Landelijke contacten belangrijk
De lokale politiek stopt bij de gemeentegrenzen. Wij gaan niét over prangende onderwerpen, zoals de loskoppeling van de AOW en het minimumloon. Het voordeel van landelijke connecties zijn onder andere uitgebreide netwerken die wél druk kunnen uitoefenen op de ‘landelijke politiek’. Zo heeft het CDA Senioren Brabant netwerk een brandbrief gestuurd over de loskoppeling van de AOW en het minimumloon.