30 januari 2023

CDA-raadslid Hans Verkooijen met ziekteverlof, Jacques van der Aa neemt over

CDA-raadslid Hans Verkooijen legt zijn raadslidmaatschap tijdelijk neer. Zijn gezondheid laat het momenteel niet toe om zich volledig toe te splitsen op het ambt van raadslid. De komende vier maanden staan in het teken van herstel. Jacques van der Aa zal hem vervangen en neemt zodoende voorlopig zitting in de raad.

Hans Verkooijen stond op nummer 8 van de kandidatenlijst en werd in mei geïnstalleerd als raadslid, toen Kees de Jong de raad verliet omdat hij wethouder in het Dongense college werd. „Tot nu toe heb ik door gezondheidsproblemen niet de invulling aan het raadslidmaatschap kunnen geven zoals ik dat wens. Afgelopen week is het voor mij duidelijk geworden dat mijn herstel langer vraagt dan gedacht. Ik ben blij dat Jacques vol energie invulling zal geven aan het eervolle ambt. Dat verdienen de inwoners.”, aldus Hans Verkooijen.

Tijdelijke vervangers
Jacques van der Aa is bijna 25 jaar actief voor het Waterschap Brabantse Delta en haar rechtsvoorgangers. Eerst als algemeen bestuurslid (vergelijkbaar met functie van raadslid) en later ook als lid van het dagelijks bestuur (vergelijkbaar met functie van wethouder). Tot en met de verkiezingen in maart combineert hij het raadslidmaatschap met het lidmaatschap van het algemeen bestuur van het waterschap. Voormalig voorzitter van de financiële commissie, Clement van der Ven, wordt voorgedragen om de plek van Van der Aa in deze commissie in te nemen.

Gezondheid op plek één
Stijn Sips, CDA-fractievoorzitter: „Het raadslidmaatschap vraagt veel van je. Het is verstandig dat Hans ervoor kiest om zijn eigen gezondheid de komende tijd op één te zetten. Wij gunnen hem alle tijd en rust die hij nodig heeft voor een goed herstel. Wij zijn blij dat Jacques en Clement bereid zijn om een taak op zich te nemen. Hun expertise, kennis en kunde komen goed van pas.”