GEMEENTERAAD
14 november 2022

CDA stemt vóór een begroting die ondersteunt

In tegenstelling tot de andere partijen kiezen de Volkspartij Dongen en het CDA Dongen - ’s Gravenmoer ervoor om in deze tijden niet te sparen, maar te helpen. De twee fracties stemden vóór de begroting 2023. Met de begroting wordt een steunfonds van € 500.000 ingericht om inwoners, ondernemers, stichtingen en verenigingen te ondersteunen. De woonlasten worden beheerst, de verenigingshal wordt financieel geholpen en het armoedebeleid wordt verbeterd. „Mooie voorstellen om de Dongense samenleving weer een stap verder te brengen, en dat vooral met elkaar.”, aldus CDA-fractievoorzitter Stijn Sips.

‘Steuntje in de rug’
Er is ruim € 800.000 beschikbaar om inwoners, ondernemers, stichtingen en verenigingen te helpen. Echter, er is in de begroting een flinke lastenverzwaring opgenomen voor ondernemers, stichtingen en verenigingen. De CDA-fractie vindt dat ongepast en heeft samen met de Volkspartij Dongen (VPD) en de Dongense VVD een korting op de OZB-heffing bewerkstelligd. „Een generieke maatregel die laat zien dat we Zij aan Zij staan met eenieder die het nodig heeft.”, aldus Sips.

De CDA-fractie heeft zich ook ingespannen om Energie Dongen een steuntje in de rug te geven. De vele kundige vrijwilligers van Energie Dongen werden door de gemeente niet meer betrokken bij de vorming van een nieuw energieloket. Met een motie, ingediend samen met de Volkspartij Dongen, heeft het CDA de gemeente en Energie Dongen weer opnieuw om tafel gekregen.

Het CDA wil ook dat samen met Energie Dongen het concept ‘Klusbus’ in de gemeente Dongen verder uitgewerkt wordt. Hierbij moeten, waar mogelijk, ook andere partners ingezet kunnen worden. Met een Klusbus kunnen kosteloos (kleine) energiebesparende maatregelen uitgevoerd worden bij onze inwoners. De motie die hiertoe verzoekt werd mede-ingediend door VPD, OvD en D66.

Daarnaast heeft de fractie voorgesteld om ZAPpers (Zwerf-Afval-Pakkers) in 2023 te gaan waarderen met een waarderingscompliment ter waarde van € 30. Dit is te besteden bij ondernemers in de gemeente.

Bouwen
Komende periode moet een schop in de grond voor de uitbreidingswijk Noorderbunder en wordt het uitbreidingsplan Waspikse weg verder ontwikkeld. Onder andere de inzet op flexwoningen voor verschillende doelgroepen moet leiden tot een verruiming van de woningbouw.

Daarnaast gaan ook de nieuwbouwplannen van de onderwijsgebouwen door. De bouw van IKC Biezen is vertraagd mede omdat de Noorderpoort is gesloten. De gemeente doet wat ze kan, maar nu is stichting Bravoo aan zet voor het schrijven van het Programma van Eisen. Volgens de planning moet dit in juni 2023 klaar zijn. Daarna is er een jaar nodig voor voorbereiding en een jaar voor de daadwerkelijke bouw. „Ik zie een bevlogen wethouder die er alles aan wil doen om zo snel mogelijk te bouwen. Wij hebben dan ook voor de volle 100% vertrouwen in de wethouder’, verklaarde Chris de Boer namens de CDA-fractie. De motie van de oppositie die veel woorden bevatte als ‘ambitie’ en ‘mogelijk klaar zou kunnen zijn’ vond De Boer ruiken naar ‘symboolpolitiek’.

Het is in de ogen van de CDA-fractie onjuist om de vertraging van IKC de Biezen in relatie te brengen met de kosten die het verduurzamen van het gemeentehuis met zich meebrengt. Er is voor beide projecten krediet beschikbaar. IKC de Biezen is vertraagd door de sluiting van de Noorderpoort wat tot een nieuwe situatie heeft geleid.

Het is belangrijk om de verduurzamingsopgave samen te werken met de inwoners, daarin moet de gemeente het goede voorbeeld tonen. „Je kunt niet van inwoners vragen om te verduurzamen, als je het zelf niet op orde hebt.”, aldus fractievoorzitter Sips. „Daarom is het goed dat het gemeentehuis wordt verduurzaamheid en gelijktijdig het noodzakelijk onderhoud wordt uitgevoerd.” Dat is overigens iets anders dan het gemeentehuis ‘verbouwen’, zoals gesuggereerd werd.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.