30 mei 2023

CDA steunt verplaatsen wandelpad naast het Hertog Jan veld

VV Olympia '60 wil haar sportpark efficiënter, groener en veiliger maken. Het huidige wandelpad dat tussen het Hertog Jan veld en het sportpark loopt, zorgt ervoor dat deze doelen niet kunnen worden bereikt. Aan de gemeenteraad werd gevraagd om een beslissing te nemen over een nieuwe locatie voor het wandelpad. Hiervoor zijn de voor- en nadelen van vier scenario’s op een rij gezet. Op donderdagavond 25 mei heeft de gemeenteraad unaniem besloten dat het wandelpad wordt verplaatst naar een nieuwe plek tussen het sportpark en de Eagle Shelter. Het CDA stond sympathiek tegenover het aanleggen van een nieuw pad tussen Atledo en het sportpark. Echter bleek dit om technische en financiële redenen niet mogelijk.

Aanleiding
Eind 2020 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen voor de aanleg van een nieuw trapveldje tussen DVVC en VV Olympia ’60. De aanleiding hiervoor was het verdwijnen van het Hertog Jan veld als openbaar trapveld. Het Hertog Jan veld wordt sindsdien alleen nog maar gebruikt door VV Olympia ’60. Het wandelpad, dat de wijk verbindt met de kanaaldijk, splitst het sportpark nu in twee delen. Deze situatie wil VV Olympia ’60 graag veranderen, zodat het haar toekomstplan kan uitvoeren.

Scenario’s
Aan de gemeenteraad om te beslissen waar het nieuwe wandelpad zou komen. „Voor de CDA-fractie zijn op voorhand twee scenario’s al uitgesloten. Ten eerste begrijpen we de wens om van het sportpark één geheel te maken, waardoor het huidige pad niet kan blijven liggen. Ten tweede is helemaal géén pad naar de kanaaldijk ook niet bespreekbaar voor het CDA.”, aldus CDA-raadslid Jacques van der Aa. Hierdoor bleven er nog twee opties over: een pad tussen het sportpark en Atledo óf een pad tussen het sportpark en Eagle Shelter.

Draagvlak en haalbaarheid
Beide scenario’s hebben voor- en nadelen. Zo kan een pad tussen het sportpark en Atledo op het meeste draagvlak van gebruikers rekenen. Echter kan het onderhouden van de naastgelegen sloot, onder andere door het te plaatsen hekwerk alleen door het inzetten van zwaarder onderhoudsmateriaal. Hierdoor kunnen het veld en het drainagesysteem beschadigd raken. Van der Aa was hier duidelijk over: „Dit risico is de CDA-fractie niet bereid om te nemen.” Dit risico zou verkleind kunnen worden door het Hertog Jan veld te verleggen. Alleen zijn de kosten in dit geval ruim € 50.000,- hoger dan in alle andere opties.

Het best mogelijke alternatief
Voor de CDA-fractie is een nieuw pad tussen het sportpark Crispijn en Eagle Shelter het best mogelijke alternatief. De gemeenteraad stemde uiteindelijk unaniem voor dit scenario. Na dit raadsbesluit zal het pad (na afloop van het voetbalseizoen) worden afgesloten. Vervolgens zullen de hekwerken rondom het huidige pad worden gedemonteerd en hergebruikt tussen het nieuwe pad en het complex van VV Olympia '60. Tot slot wordt het nieuwe pad aangelegd. VV Olympia '60 zal voor een deel van de werkzaamheden vrijwilligers inzetten. „Wij wensen VV Olympia '60 succes met de uitvoering van de plannen en blijven het volgen.”, sloot Van der Aa af.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.