19 juni 2021

CDA vraagt om betere uitgangspunten bij nieuwe wijk aan de Noorderlaan

De uitbreidingswijk ‘De Beljaart’ is bijna volgebouwd met woningen. Er is in Dongen nog steeds behoefte aan een grootschalige uitbreidingslocatie. Het gebied aan de Noorderlaan biedt daarvoor kansen. De locatie, direct tegen de wijk West II aan, is door de provincie aangewezen als ‘zoekgebied voor verstedelijking’. Een voordeel is dat de locatie al eigendom is van de gemeente. Het ontwikkelingsgebied, van circa 9,5 hectare groot, biedt zodoende ruime kansen om te wonen in een landschappelijke context en voor woningen gericht op specifieke doelgroepen. Afgelopen donderdag 17 juni kwam het college met de ‘kaders en uitgangspunten voor de ontwikkeling’. Aan de gemeenteraad werd gevraagd in te stemmen met voorgestelde kaders en uitgangspunten.

De kaders en uitgangspunten gingen over zeven belangrijke pijlers, zoals het bedienen van uiteenlopende doelgroepen, aandacht voor duurzaamheid, klimaatbestendigheid en circulariteit en ruimte voor ontmoeting voor iedereen. Namens de CDA fractie kon Annemarie van Eenennaam maar een ding concluderen: de raad heeft nog geen startnotitie gezien. Een startnotitie wordt normaliter aan de raad voorgelegd ter voorbereiding op voorgenomen beleid. Dit gebeurde ondanks dat de CDA fractie in de afgelopen maanden op diverse momenten aangedrongen heeft op een zorgvuldig proces, een goede voorbereiding en passende uitgangspunten.

‘Tevens was het voorliggende document kwalitatief niet goed genoeg en incompleet’, aldus fractievoorzitter Van Eenennaam. Ze wilde de wethouder de mogelijkheid te geven om dit te optimaliseren en goed uit te werken. Zodat de raad kaderstellend richting kan geven aan het voorgenomen beleid. Daarom is het traject ingezet naar een beter raadsbesluit. Daartoe is, samen met de partijen VPD, VVD, D66 en OPD, gewerkt aan een motie. Hierin werd het college verzocht de startnotitie ‘woningbouwontwikkeling Noorderlaan’ ter besluitvorming aan de raad aan te bieden in september. In de motie werd een duidelijk inhoudelijk kader voor notitie meegegeven.

Na het eerste termijn en een korte schorsing konden alle partijen zich hierin vinden. De CDA fractie gaat er van uit dat door de motie, met een duidelijk geformuleerde opdracht, er sprake is van een goed begin. En dat is al het halve werk.