01 maart 2022

De laatste raadsvergadering van de periode 2018-2022: CDA wil voortgang met Verenigingshal & Actieplan Wonen

Donderdag 24 februari 2022 was de laatste raadsvergadering in de huidige samenstelling. Op 14, 15 en 16 maart kunnen we weer naar de stembus. Ondanks dat het de laatste vergadering was, is er genoeg besproken.

Verenigingshal
De opslaglocatie van de Dongense Jeugdraad en een van de locaties van het Oranje Comité Dongen kunnen vanaf augustus 2022 niet meer door hen gebruikt worden. Door het beschikbaar stellen van budget voor de huur van opslagruimte voor de periode van medio 2022 tot medio 2023 is er een tijdelijke oplossing. Door een motie van Volkspartij Dongen, D66, VVD, CDA Dongen – ’s Gravenmoer en Ouderenpartij voor Dongen wordt € 13.000,- beschikbaar gesteld aan de Werkgroep Samenwerkplaats Dongen die in een tijdelijk opslaglocatie voorziet. Het college wordt, door een eerder aangenomen motie in december, gevraagd om een plan uit te werken voor een definitieve oplossing voor de Verenigingshal.

Wonen
Middels een motie in november 2021 is het college verzocht te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de woningbouwproductie op korte termijn te versnellen. Daar waar mogelijk worden procedures versneld en het college is alert op mogelijkheden om procedures te versnellen waar dat kan. Toch was het voor CDA fractievoorzitter Annemarie van Eenennaam reden om te vragen naar de inzet van de door de provincie beschikbaar gestelde ‘flexpool-regeling’. Met deze regeling komt er extra capaciteit en kennis bij de (lokale) overheid beschikbaar om woningbouwplannen sneller te realiseren. “Het gebied achter de Noorderlaan moeten we ook nog ontwikkelen en we geven graag de suggestie mee om hiervoor gebruik te maken van de flexpool-regeling, zodat we snel kunnen bouwen”, aldus Van Eenennaam. Voor het CDA moeten we alle middelen aanpakken die er beschikbaar zijn om de woningbouw te kunnen versnellen.