13 oktober 2017

Eindelijk een nieuw mantelzorg- en vrijwilligersbeleid!

Het CDA is blij dat we eindelijk weer een geüpdatet beleid hebben om onze mantelzorgers en onze zorgvrijwilligers mee te ondersteunen Voor het CDA zijn de mantelzorgers en de vrijwilligers een van de belangrijkste pijlers waar ons hele zorgbeleid op rust. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om deze mensen te respecteren, te ondersteunen en te waarderen.

Fractielid Rob Huijben: "Als we het beleid doornemen dan zien we dat er, gelukkig, legio mogelijkheden zijn om deze mensen te ondersteunen. Maar niet iedereen is daarvan op de hoogte. Het CDA zou dan ook graag zien dat we de mantelzorgers nog een extra handreiking bieden, in aanvulling op het voorliggende beleid. Het CDA ziet graag een mantelzorgflyer, een folder waarin voor mantelzorgers relevante informatie staat. Zoals in het raadsvoorstel staat wordt je geen mantelzorger, dat overkomt je. Daarom is het goed dat wij deze mensen een handreiking kunnen geven door middel van een flyer waar de belangrijkste zaken op staan. Deze mantelzorgflyer moet wat ons betreft breed ingezet worden. Actief uitreiken tijdens keukentafelgesprekken en tijdens de week van de mantelzorger, maar ook in de bekende folderbakken op het gemeentehuis, bij de bibliotheek, bij de huisartsen, enzovoorts."

Daarnaast vindt het CDA het goed dat wordt doorgezet met de huidige vorm van het mantelzorgcompliment. Huijben:"Naar het voorstel van het CDA is een aantal jaar geleden begonnen met de waarderingscheques die kunnen worden ingezet bij de lokale ondernemers. Zo waarderen we de mantelzorger, en ondersteunen we de lokale winkeliers. Twee vliegen in één klap!".