15 september 2017

"Maak van het Programma Jeugd&Politiek maatwerk"

Sinds 2016 heeft de gemeente Dongen geen jeugdgemeenteraad meer, maar is er het Programma Jeugd en Politiek. In dit programma worden de jongeren van Dongen extra betrokken bij de politiek, zoals door het spel Democracity en het Buddyproject.

Raadslid Rob Huijben: "Het is belangrijk dat het programma dynamisch is, en dat we elk jaar maatwerk verzorgen. Komend jaar zijn het de gemeenteraadsverkiezingen en dan is het goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Ook kan er dat jaar bijvoorbeeld een verkiezingsdebat voor jongeren komen of gastlessen over de gemeentepolitiek. In 2019 staan de verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Waterschap, dan kunnen er daar extra lessen en extra aandacht aan besteed worden."

Nog niet alle groepen worden op dit moment genoeg betrokken. Huijben:"Het is goed dat we ons de komende jaren extra gaan focussen op het VMBO. Deze leerlingen hebben het afgelopen jaar minder meegedaan aan de activiteiten dan anderen. Het zou goed zijn als er specifiek voor deze groep een activiteit komt die op hun lesprogramma aansluit".