29 september 2017

Subsidiebeleid:"Raad moet aan knoppen zitten"

Het CDA heeft tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 28 september niet ingestemd met het nieuwe subsidiebeleid van de gemeente Dongen. Het amendement van het CDA, DP en Lijst Breugelmans werd verworpen, waardoor het CDA wel tegen moest stemmen.

Fractievoorzitter André Vonk: "Het doel van dat amendement was om bevoegdheden bij de raad te houden, in plaats van te delegeren aan het College. Een voorbeeld hiervan is de verdeling van de subsidies en het vaststellen van de subsidieplafonds. In het raadsvoorstel stond dat dat Collegeaangelegenheden zijn, maar wij vinden dat het een taak van de raad is. Zo kan de gemeenteraad aan de knoppen blijven zitten, de kaders stellen, en achteraf controleren".

Het amendement werd verworpen door tegenstemmen van de VPD, VVD en de PvdA. Vonk:"Wanneer het amendement was aangenomen, hadden we als CDA gewoon kunnen instemmen, want wij staan voor de rest achter het subsidiebeleid. Maar nu kunnen ook in Dongen situaties optreden als dat er Provinciaal met het Philharmonisch Orkest is gebeurd. Het College heeft nu het recht om, zonder tussenkomst van de raad, subsidies, verdeling van subsidies en subsidieplafonds vast te stellen. Wij vinden dit geen goede zaak".