14 januari 2019

CDA houdt vast: Geen zonnepanelen in buitengebied van Drimmelen!

Zonnevelden: komen college en raad terug op besluit?

Pamfletten achter de ruiten, een groot verlicht bord aan de dijk in Lage Zwaluwe en bijna 1000 handtekeningen overhandigd aan de burgemeester. Ja het leeft in Drimmelen. CDA Drimmelen is blij met de aandacht die met name verschillende inwonersgroepen hebben voor dit onderwerp. En dat alles zonder er een kostbaar bureau voor te moeten inschakelen. Simpelweg door gebruik van gezond verstand. Iedere burger heeft hierin een rol te spelen omdat we allen consumenten zijn. Wegkijken van het probleem is geen optie! Maar hoe nu verder?

Het CDA heeft altijd duidelijk gesteld dat voor de energietransitie de zonneladder gevolgd moet worden. Deze ladder is door deskundigen opgesteld en is door het rijk en de provincie opgenomen als leidraad voor de ontwikkelingen. In Drimmelen heeft het college en een groot deel van de raad dit genegeerd. Gelijktijdig zien we dat energie maatschappijen die voor de afwikkeling van opgewekte energie moeten zorgen de noodklok luiden. Zij pleiten voor een pas op de plaats.

Een stop op de ontwikkeling zou het beste zijn zodat er tijd is zaken op een rij te zetten die nodig zijn voor het vinden van oplossingen. Voor oplossingen is het nodig dat we als regio west Brabant samen optrekken en dat er samenhang moet zijn met een aantal andere beleidskaders die te maken hebben met de economische, toeristische en agrarische kant van de omgeving. Opwekken van energie doe je op de plaats waar de afvoer van de stroom het minste kost en geen problemen veroorzaakt. Tenslotte vindt het CDA het van groot belang dat niet een individueel bedrijf de voordelen van grootschalige energie opwekking toekomt maar de structuur van de sector verbetert. Het TEC initiatief zien wij als ideaal voorbeeld.

Vertel ons uw standpunt via mail op [email protected] of bezoek ons op maandagavond in het gemeentehuis.

Meer informatie over de zonneladder kunt u vinden op: https://www.hieropgewekt.nl/uploads/inline/NMF_notitie_dec_2018_-_De_constructieve_zonneladder.pdf