28 november 2017

Directe teruggave rioolheffing: CDA-voorstel door de raad verworpen;

Het CDA heeft voorgesteld om de teveel betaalde rioolheffing in 2018 terug te geven. Alle politieke partijen, behalve C.A.B., stemden ertegen. Het te veel betaalde bedrag is opgelopen tot € 1,4 miljoen (€ 113,00 per huishouden). Uitgangspunt is, dat de heffing voor de inwoners en de kosten voor de gemeente even hoog zijn. Wij vinden het onbegrijpelijk dat de meeste politieke partijen dit bedrag van € 1,4 miljoen zo lang in de portemonnee van de gemeente willen houden. Geld dat je niet toebehoort, geef je toch zo snel mogelijk terug! Het vertrouwen in de politiek van onze gemeente had vergroot kunnen worden door een snelle terugbetaling. Het getuigt ook niet van respect voor de inwoners; eerst moeten ze een verplichte en te hoge rioolheffing betalen; vervolgens krijgen ze het te veel betaalde bedrag niet volledig terug. De gemeente houdt € 400.000,- zelf in kas. Het duurt dan nog 5 jaar voor de rest van het geld helemaal is terugbetaald. De coalitiepartijen, Lijst Harry Bakker, VVD en Groen Drimmelen willen 5 jaar lang € 16,75 per jaar per huishouden teruggeven.

Argument?

Ons voorstel werd afgewezen omdat het verschil van de rioolheffing in 2018 en in 2019 voor de inwoners te groot zou worden. Dit argument vindt het CDA niet terecht. Het gaat hier om geld dat door de inwoners te veel is betaald. Dit behoor je gewoon terug te geven.  Als een inwoner een schuld heeft aan de gemeente wordt deze handelwijze toch ook niet geaccepteerd. Het tarief voor de rioolheffing wordt ieder jaar opnieuw volgens precies hetzelfde systeem berekend. Dat is heel transparant en daar zit geen onverwachtse verrassing in.

Politiek?

In de wandelgangen werd er tegen het CDA gezegd: “jullie voorstel is wel goed maar het kwam van de verkeerde partij”. Dit geeft te denken. Zouden andere partijen (behalve het C.A.B.) een rechtmatige teruggave aan onze inwoners tegenhouden, omdat ze dit voorstel zelf niet hadden bedacht? Alle partijen zeggen toch dat ze opkomen voor de belangen van onze inwoners.

Historie in herinnering

Een soortgelijke situatie zagen we in 2014 met de afvalstoffenheffing. Voor het jaar 2014 (dat was het jaar van de vorige verkiezingen) verlaagden de partijen, Lijst Harry Bakker, VVD en Groen Drimmelen het vastrechttarief voor de afvalstoffenheffing met 26%. Voor het volgende jaar, 2015, verhoogden zij ditzelfde tarief weer met maar liefst 47%. Nu, in 2017 zeggen deze partijen tegen het CDA dat een teruggave ineens, in 2018 niet kan. Het verschil in rioolheffing tussen 2018 en 2019 wordt dan te groot. Wij vragen dan: “gelden de regels, die je voor jezelf hanteert dan niet voor een andere partij?” Als je de meerderheid in de raad hebt, kun je inderdaad de spelregels bepalen, veranderen en toepassen. Maar ze zijn toch voor iedereen hetzelfde? Ik laat het oordeel over deze handelwijze graag aan u als lezer of lezeres.

Toekomst

Als CDA blijven wij ons inzetten om dit te veel betaalde bedrag aan rioolheffing, zo snel mogelijk aan u terug te betalen. Uit de geschiedenis blijkt dat we daarvoor wel uw stem nodig hebben bij komende verkiezingen voor de gemeenteraad.

Namens het CDA-Drimmelen.

Hans Raes