27 november 2022

Aanvraag Regio Deal - Metropoolregio

Als Metropoolregio Eindhoven is er een nieuwe Regio Deal aanvraag ingediend bij het Rijk voor circa € 95 miljoen voor 8 maatschappelijke voorzieningen in de regio. Daar is het CDA Eindhoven ontzettend blij mee.

De groei van de regio vraagt naast het verbeteren van de bereikbaarheid en woningbouw juist ook om aandacht en investeringen op maatschappelijke thema’s. Denk aan onderwijs, meer groen en passende voorzieningen voor sport, cultuur en ontmoeting. We moeten ervoor zorgen dat iedereen de kans krijgt om mee te doen, zich kan ontwikkelen en thuis blijft voelen in zijn of haar stad. Daarom heeft de gemeente Eindhoven bij het Rijk met de 21 gemeenten in de regio een nieuwe aanvraag ingediend voor de Regio Deal. Naast cofinanciering uit de regio wordt er om zo’n € 34 miljoen euro gevraagd.

De aanvraag bestaat uit verschillende maatschappelijke voorzieningen verspreid in Brainport Eindhoven:
1. Regioschool de Berkenschutse bij in Heeze.
2. Kempenmuseum in Eersel.
3. Cultuurzone in Helmond.
4. Urban voorzieningen in de regio.
5. Stationskwartier in Helmond.
6. De Wielewaal in Eindhoven.
7. Groote Heide - Genneper Parken.
8. Brainport Bibliotheken.

Dit zijn voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de toegankelijkheid en kwaliteit van plekken voor cultuur, om te sporten, tot rust te komen en elkaar te ontmoeten. En niet onbelangrijk plekken waar inwoners van jong en oud kunnen leren en zichzelf ontwikkelen. Het CDA Eindhoven hecht waarde aan een levendige stad met  voldoende voorzieningen, waar iedereen mee kan doen. Daarom wachten we ook met spanning en vertrouwen op de terugkoppeling begin volgend jaar. Fingers crossed!

CDA wethhouder, Stijn Steenbakkers  Portefeuille: economie, onderwijs, Knoop XL en Eindhoven Noordwest

Lees hier meer: Studio040 - Regio vraagt veel geld van Den Haag voor Wielewaal, bibliotheken en nieuw skatepark