29 oktober 2018

Buma bezoekt Eindhoven

Vrijdag 12 oktober bracht CDA-leider Sybrand Buma een bezoek aan Eindhoven. Samen met wethouder Stijn Steenbakkers brachten we een werkbezoek aan High Tech Campus (HTC) en aan Brainport Industries Campus (BIC). Daar bezochten we ook de opleiding techniek van het Summa College. Natuurlijk sloten we als bestuurs- en fractieleden aan om mee op werkbezoek te gaan.

High Tech Campus
Als eerste bezochten we de HTC, waar we na een korte introductie een bezoek brachten aan het Holst Centre, als een van de belangrijkste voorbeelden van open innovatie op de Campus. Na enkele demo’s werd het bezoek voortgezet naar het Start-up gebouw, om kennis te maken met verschillende ‘Start Ups’. Het laatste deel van dit bezoek was een bezoek aan het Philips gebouw, om kennis te maken met Philips & Digitale Innovatie – de toekomst van de gezondheidszorg. Er werden  demo’s van nieuwe technologieën getoond, technologieën die op het punt staan naar de markt te gaan.

Een heel leerzaam, indrukwekkend en boeiend bezoek. Waar we veel geweldige ideeën en nieuwe technieken gezien hebben. En natuurlijk moest Sybrand Buma zelf een aantal technieken uitproberen, wat hem goed af ging.

Vervolgens werd de middag voortgezet op BIC en het Summa College aldaar. In dit geheel nieuwe en prachtige gebouw – op een locatie waar veel te gebeuren staat – werden we ontvangen met koffie en thee dat op een zelfrijdende serveerwagen werd gebracht. Op deze locatie, waar deze grote school slechts een klein onderdeel is van wat er nog allemaal gebouwd gaat worden aan bedrijven, hebben we kennis gemaakt met de bouwonderneming, met een van de bedrijven die zich hier gaan vestigen en met het Summa College.

Summa College
Indrukwekkend wat we hier gezien en gehoord hebben. Er is heel veel verteld over wat hier staat te gebeuren. Maar er is ook heel veel moois verteld door de docenten van het Summa College. Vooral de presentatie over Samen Slim Zorgen Thuis – een vorm van stage voor de Summa studenten – waarbij mantelzorgers veel verlichting krijgen, trok zichtbaar veel interesse van Sybrand Buma. Net zoals de rondleiding door dit prachtige gebouw, waar de vakmensen van de toekomst in een geheel nieuwe omgeving, met alle nieuwe technieken opgeleid worden.

Na deze rondleiding was het werkbezoek alweer ten einde. Behalve een boeiende, leerzame middag, was het ook een heel gezellige middag. Na veel gezien en gehoord te hebben over onze geweldige Eindhovense prestaties op twee unieke locaties, vertrok Sybrand Buma weer richting Den Haag.

- Marianne Buenen

(v.l.n.r. Henny Houben, Stijn Steenbakkers, Miriam Frosi, Marianne Buenen, Sybrand Buma, Remco van Dooren)