01 september 2017

CDA Eindhoven vraagt college om alle kinderen mee te laten doen

Bij de behandeling van de Jaarrekening deze week heeft het CDA Eindhoven het college opgeroepen om ervoor te zorgen dat alle kinderen in Eindhoven mee kunnen doen. De gemeente Eindhoven heeft namelijk 1.266.000euro euro ontvangen aan Klijnsmagelden van het Rijk. De bedoeling van de Klijnsmagelden is om nieuwe vormen van meedoen mogelijk te maken voor kinderen uit arme gezinnen en niet om oud beleid mee te financieren. Het college heeft besloten om hiervan 345.000euro beschikbaar te stellen voor nieuwe beleid en de overige 923.000euro in te zetten voor bestaand beleid. Dat is dus eigenlijk niet de bedoeling van de gelden... Het CDA Eindhoven heeft opgeroepen om de overige 923.000euro ook in te zetten om kinderen uit armere gezinnen mee te laten doen.

Hiervoor had het CDA zelfs een heel specifiek idee:
In Den Haag heeft men namelijk ervoor gezorgd dat brugklassers gebruik konden maken van een regeling om een smartphone te krijgen. Als u dat leest dan klinkt het misschien of we met armoedegeld luxe mogelijk willen maken. Helaas was een mobiele telefoon vijf jaar geleden zeker een luxe maar tegenwoordig wordt van leerlingen verwacht dat ze er een op zak hebben. Scholen doen er van alles mee: roosterapps, cijferapps, klassenapps, contact met de andere leerling en docenten. Sommige docenten gebruiken de telefoon zelfs om kennis te toetsen in de klas. Maar ook buiten school houden leerlingen elkaar op de hoogte via de telefoon. Een kind wat dit allemaal niet mee krijgt kan erg geïsoleerd raken. Brugklassers hebben dus een telefoon nodig om mee te kunnen op school én om aansluiting te vinden in de klas, stellen deskundigen op het gebied van jeugd en media.
De gemeente Den Haag en de Haagse Stichting Leergeld hebben een deal met Samsung en T-Mobile. De Haagse brugklassers krijgen een Samsung S4 (ouder model telefoon) voor vier jaar in bruikleen, hun ouders betalen eenmalig 10 euro eigen bijdrage. Bij de telefoon zit een abonnement voor een jaar. Na dat jaar wordt bekeken of de financiële steun nog steeds nodig is. Een brugklasser is bijvoorbeeld 12 of 13 jaar oud en kan mogelijk na een jaar een krantenwijk nemen om de telefoon zelf te betalen. Een innovatieve stad als Eindhoven kan zich niet permitteren dat er een tweedeling ontstaat tussen kinderen die handig zijn met elektronica en nieuwe media, en kinderen die die mogelijkheden niet hebben gehad en dus achterlopen. In onze technische regio is dit erg van belang. Daarom hebben we het college gevraagd om samen met de Eindhovense stichting Leergeld te onderzoeken of dit Eindhoven ook mogelijk is. De wethouder heeft toegezegd om dit onderzoek te starten.

Hier kunt u meer lezen over de aanpak in Den Haag: