30 april 2020

CDA: sta non-foodkramen op de markt weer toe

Het CDA Eindhoven roept het gemeentebestuur op om, net als nu ook in andere gemeenten gebeurt, de weekmarkten weer open te stellen voor non-food marktkooplieden. Tot nu toe mogen alleen foodkramen deelnemen aan de weekmarkt.

Na twee weken zonder weekmarkt besloot de gemeente vier weken geleden de weekmarkten weer toe te staan voor de kramen waar voedingswaren werden verkocht. De marktkooplui van de non-foodkramen zitten nog altijd thuis. ‘Zij zitten al bijna zeven weken zonder inkomsten’, aldus CDA-raadslid Remco van Dooren, die met verschillende marktkooplui heeft gesproken. ‘Financieel staat het water ze aan de lippen.’

‘De marktkooplui hebben de afgelopen weken laten zien dat ze veilig en verantwoord binnen de RIVM-richtlijnen kunnen werken’, aldus Van Dooren. Zo hebben zij de wandelpaden verbreed, looproutes gemarkeerd, wachtvakken van 1,5 meter gemaakt en gaan betalingen via de pin. ‘Ze bewijzen al weken dat dat goed gaat.’ In andere gemeenten, waar markten inmiddels ook voor non-food ondernemers opengesteld zijn, blijken de ondernemers ook goed in staat te zijn om binnen de richtlijnen van het RIVM te opereren.

De marktondernemers geven daarnaast aan dat openstelling van non-food producten er toe kan leiden dat de grootste pieken bij tuincentra en bouwmarkten (die wel gewoon open mogen) worden afgetopt. Dit was ook het geval bij supermarkten nadat de markt voor ‘food’ producten open ging. En we hebben op verschillende weekmarkten voldoende ruimte beschikbaar om goed te spreiden. De binnenstad, Winkelcentrum Woensel maar ook de andere markten bieden daar voldoende ruimte voor. ‘De marktondernemers hebben aangegeven graag met de gemeente in gesprek te gaan om per weekmarkt een doordacht plan op te stellen. Die uitnodiging moeten we als gemeente oppakken’.

De ondernemers en het CDA benadrukken dat ze de corona-maatregelen uiterst serieus nemen. ‘Voor de helderheid: wij pleiten niet voor een versoepeling van de RIVM-richtlijnen. Dat willen de marktondernemers ook niet. Zij steunen, net als wij, de maatregelen tegen corona. Maar we moeten wel kijken hoe we op een slimme en verstandige manier weer ruimte kunnen bieden aan deze ondernemers.’

Om hier aandacht voor te vragen, heeft CDA samen met de PvdA Eindhoven vragen aangekondigd voor het stadbestuur.