02 juni 2020

Cultuurbeleid van de provincie: reden tot zorg?

Het CDA Eindhoven kreeg vragen over het provinciale culturele beleid van de nieuwe coalitie in Brabant. Het CDA Eindhoven begrijpt de zorgen, echter blijkt de waarheid toch genuanceerder te zijn dan de voormalige coalitiepartijen doen voorkomen. Het CDA-statenlid Marcel Deryckere geeft een duidelijke uitleg op de website van CDA Brabant. Hierbij de link: https://cdabrabant.nl/veelgestelde-vragen-over-cultuur-in-het-bestuursakkoord-2020-2023/

Dus ja, er gaat bezuinigd worden in de toekomst, maar wel pas in 2023 na de volgende provinciale verkiezingen. De basisreden voor de dan noodzakelijke bezuinigingen van 30 miljoen euro is de lage rente op de middelen die vrijkwamen na de verkoop van Essent. 7 miljoen euro hiervan wordt gezocht bij 'Vrije Tijd', waaronder cultuur valt. Hoe precies de voorgenomen bezuinigingen dan vorm moeten krijgen, zal bepaald worden na overleg met betrokkenen.

Kortom, de paniek is erg voorbarig. Pas in 2023 zal het effect krijgen. Dan zijn er ook weer verkiezingen en start een nieuwe coalitie. Dit nieuwe verbond van partijen zal dan bepalen waar geld naartoe en vanaf gaat. Dat zou dus ook beteken dat er meer geld naar cultuur kan gaan. De verkiezingen en coalitieonderhandelingen in 2023 gaan dat bepalen.