27 januari 2021

Eindelijk bodycam voor onze BOA’s

Al enkele jaren pleit het CDA om onze BOA’s uit te rusten met een draagbare camera (bodycam). Onze handhavers hebben het namelijk niet makkelijk. Ze komen steeds vaker in situaties terecht die spanning op leveren. En ze hebben te maken met verbaal geweld, intimidatie en fysiek geweld. Belediging, bedreiging, spugen en mishandeling: het is onacceptabel! Handhavers moeten veilig hun werk kunnen doen.

Uit onderzoeken en evaluaties bij andere gemeenten, niet alleen in de Randstad maar ook van gemeenten waar we niet precies weten waar ze liggen, blijkt dat bodycams een waardevol middel zijn voor onze handhavers. Een bodycam werkt de-escalerend (mensen voelen zich geremd als zij gefilmd worden en passen hun gedrag aan), boa’s voelen zich veiliger en de bodycam zorgt ervoor dat geweldincidenten tegen een boa verminderen. Allemaal redenen om snel te beginnen met de bodycam.

Het stadsbestuur gaat nu een 1-jarige ‘pilot’ beginnen waar 12 bodycams worden geleend. Dat is een prima beginnetje, maar wat het CDA betreft gaat de bodycam na dat jaar tot de standaarduitrusting van onze handhavers behoren. En gaan we de opgenomen beelden ook gebruiken bij de training van onze boa’s, zodat we daardoor ook het imago van boa’s onder bewoners kunnen verbeteren.

Remco van Dooren