13 juli 2021

Eindhoven financieel weer gezond

Toen het CDA Eindhoven 3,5 jaar geleden besloot om mee te doen aan deze coalitie wisten we welke uitdagingen er voor de deur stonden. En we hadden dan ook een duidelijk doel: de financiën op orde brengen en een aantal lastige dossier tot een goed einde brengen. Dat corona zo’n grote stempel op deze raadsperiode zou drukken, dat kon niemand toen voorspellen.

3,5 jaar geleden stond de gemeente financieel op de afgrond. Niet ingrijpen had betekent dat we onder toezicht van het Rijk waren komen te staan. Dat was rampzalig geweest voor onze inwoners want dan hadden we niets meer zelf kunnen bepalen. Er is hard gewerkt, discipline getoond en er verantwoordelijkheid genomen om, ondanks de coronacrisis, toch financieel gezond te zijn. Niet alleen door de coalitie of het college maar door onze hele gemeenteraad. En deze jaarrekening kijken we naar een positief rekenresultaat… iets waarvan we dachten dat we dit pas volgend jaar zouden bereiken.  Daar zijn we als CDA Eindhoven ontzettend trots op.

We zijn er ook trots op dat een aantal langlopende dossier opgepakt zijn en goed nu goed op de rit staan of zelfs al een goed einde hebben gekend. Maar:

Betekent dit dat alles perfect is? Dat er geen werk meer is aan Eindhoven? Dat we nu rustig achterover kunnen gaan zitten en onze knopen tellen? Nee natuurlijk niet. Er zijn nog steeds uitdagingen waar we als stad voor staan en er zijn dossier die nog steeds niet vlekkeloos lopen. Planningen en investeringen die we niet halen. We moeten dus flink aan de bak en gelukkig doet het college dat ook. Elke euro die we plannen om aan onze Eindhovenaren uit te geven moeten ook daadwerkelijk bij hen terecht komen. Onze inwoners moeten profiteren van het succes van Brainport, goede zorg krijgen en voelen dat de gemeente er voor ze is. Het college kan dus niet rustig naar de eindstreep maar zal nog een eindsprint moeten inzetten.

Ook zullen we financieel goed moeten blijven opletten, zoals gezegd of al het geld wat we gepland hebben ook daadwerkelijk naar de inwoners gaat. Maar ook of we genoeg geld hebben om op te vangen wat op ons af komt nog. De coronacrisis is nog niet voorbij, dat bleek deze week nog maar eens heel duidelijk. Maar ook de “gewone” ontwikkelingen die op ons afkomen vragen om financiële stabiliteit. Denk aan de grote bouwplannen voor onze stad bijvoorbeeld en andere dossiers waarbij de gemeente financieel risico loopt.

We zien dat we miljoenen uittrekken voor de binnenstad en worden er de komende jaren allerlei enorme projecten starten. Maar 10 miljoen vrij maken om hoogspanningskabels onder de grond te leggen dat kan niet. We geven geld uit aan de actiegebied-wijken maar als je in een wijk woont waar het redelijk loopt maar de wijk nog wensen ter verbetering heeft dan vis je achter het net. Ben je aan je eerste baan begonnen en wil je in Eindhoven blijven wonen, vergeet het maar, onbetaalbaar. Woon je in een appartement en wil je een gezin starten en dus naar een huisje met een tuin verhuizen, vergeet het maar: onbetaalbaar. Kortom, er is nog werk aan de winkel om de gewone Eindhovenaren te laten voelen dat de gemeente er ook voor hen is. Dat we hun zorgen horen, begrijpen en willen aanpakken. Dat we de gemeente dichterbij brengen met veiligheid in de wijken, goede voorzieningen dichtbij en door problemen, hoe klein ook, serieus te nemen.

Voorzitter, kortom als gemeenteraad en coalitie hebben we de balans tussen degelijkheid, rust en ambitie voor de stad de afgelopen jaren teruggevonden. We hebben een reëel beleid gevoerd en geen luchtkastelen gebouwd of beloftes gedaan niet we niet konden nakomen. We zijn financieel gedisciplineerd geweest en dus corona goed doorgekomen. Nu nog die laatste eindsprint waardoor alle Eindhovenaren voelen dat de gemeente er voor hen is.

Linda Hofman, fractievoorzitter CDA Eindhoven