30 januari 2017

Het CDA Eindhoven kijkt in de keuken van Eindhoven News

Het FOOL (Fractie Overleg Op Locatie) bij de Hub plaatsgevonden om een kijkje te nemen in de keuken van Eindhoven News. Eindhoven News zorgt voor actueel nieuws van onze stad in het Engels.

Waarom in het Engels? In Eindhoven wonen circa 225.000 mensen en 32% daarvan zijn allochtoon. Ongeveer 10% beheerst de Nederlandse taal (nog) niet. Maar deze inwoners willen er graag bij horen en weten wat in onze stad gebeurt. Irene Martens van Eindhoven News heeft zelf jaren lang in het buitenland gewoond en zelf aan den lijve ervaren dat het niet beschikken over informatie een groot probleem is. Terug in Nederland wilde ze dit probleem oplossen. Daarom begon Irene in 2009, samen met andere vrijwilligers, artikelen in het Engels te vertalen, om zo de niet-Nederlandstalige burgers te informeren. Wat in 2009 begon met de vertaling van een paar artikelen is nu Eindhoven News.

Bij Eindhoven News werken tegenwoordig circa 20 vrijwilligers die dagelijks artikelen vertalen.  Vergaderingen vinden voornamelijk bij de Hub plaats. Dankzij een intensieve samenwerking tussen Studio040 en Eindhoven News worden dagelijks nieuwsartikelen vertaald en gepubliceerd op de website www.eindhovennews.com. Andere bronnen van informatie zijn Eindhoven 365, High Tech Campus, de TU Eindhoven en internationale bedrijven. De lezers worden zo op de hoogte gesteld van sportieve en culturele evenementen in onze stad. Bovendien is er ruimte voor opiniestukken.

Irene gelooft dat Eindhoven de beste middelen en leefomgeving biedt voor startups. Informatie is essentieel! Eindhoven News wil een platform creëren waarin bedrijven, overheid en expats elkaar kunnen ontmoeten, van elkaar kunnen lezen en leren, een plek om nieuws te lezen en te brengen. Eindhoven News maakt gebruik van social media zoals Twitter en Facebook, waar meer dan 1800  mensen dagelijks gebruik maken.

Eindhoven staat al jaren bekent als een gastvrijheid stad met een leuk en levendig woon- en werkklimaat. Eindhoven News draagt ook actief hier aan bij!

Bedankt, het was een gezellige en zeer interessante avond.

Miriam Frosi

CDA Eindhoven