03 februari 2022

Initiatiefvoorstel inwoners beslissen mee bij inzet handhaving in de wijk

Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners leven in een leefbare en veilige buurt. Gemeentelijke handhavers, ook wel boa’s genoemd, spelen hierin een belangrijke rol. Zij zijn zichtbaar op straat en treden zo nodig op om overlast en kleine ergernissen aan te pakken.

Het CDA wil dat we bewoners zo veel als mogelijk zeggenschap geven over wat er in hun buurt mmet gebeuren. Het zijn immers de bewoners die zelf het beste weten wat er speelt in de buurt. Toch hebben bewoners geen invloed op welke leefbaarheid- en veiligheidsproblemen in de wijk aangepakt moeten worden.

Om daar verandering in te brengen, stelt het CDA Eindhoven een experiment voor waarin in een aantal buurten bewoners mede de zeggenschap krijgen over de inzet van handhaving in de wijk. In deze pilot mogen bewoners zelf bepalen hoe een deel van de beschikbare handhavingsuren wordt ingezet. Bewoners beslissen dus mee welke problemen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid in de wijk met prioriteit door de handhavers moeten worden aangepakt.

Bewoners krijgen hierdoor echt wat te zeggen. Met dit voorstel willen we daarnaast bijdragen aan het verminderen van het aantal meldingen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid en willen we het gevoel van veiligheid vergroten. Tevens willen we het vertrouwen vergroten tussen bewoners en gemeentelijke handhaving. Buurtbewoners komen in contact met de boa, krijgen een beter beeld wat handhaving doet en wat handhaving bij kan dragen aan de oplossing van leefbaarheid- en veiligheidsproblemen.

In de praktijk betekent dit voorstel dat de gemeente voor elke wijk jaarlijks een aantal handhavingsuren beschikbaar stelt, die buurtbewoners vervolgens kunnen verdelen over vraagstukken die zij belangrijk vinden. De handhavers gaan daar vervolgens op handhaven. Zo kan een buurt dus bepalen dat er van de totale verdeelbare uren bijvoorbeeld x deel naar parkeeroverlast gaat, x deel naar bijzet van afval en x deel naar jeugdoverlast. Net wat de wijk wil.

Wij vinden het belangrijk dat handhavers actief terugkoppelen welke acties zij hebben ondernomen en wat de resultaten hiervan zijn. Zo zien en horen bewoners wat er in de praktijk is gebeurd en of hun keuzes ook tot resultaat hebben geleid. In het jaar daarop gaan buurtbewoners vervolgens weer opnieuw sturen op de inzet van de handhavers. Deze cyclus herhaalt zich continu.

Als straks het voorstel hopelijk wordt aangenomen, moet het experiment nog wel verder worden uitgewerkt. Wij vinden dat het experiment in verschillende wijken uitgevoerd moet worden, in wijken waar de leefbaarheid hoog is en lager is. En wij willen zoveel als mogelijk geïnteresseerde bewoners worden betrokken: de wijk is immers van iedereen en niet van een selecte groep bewoners die al vaak betrokken zijn. De pilot dient daarom via een creatieve, innovatieve en laagdrempelige manier vormgegeven te worden.

Wij staan voor een gemeente waar inwoners echt wat te zeggen hebben. Op naar een veilige en leefbare wijk!

Remco van Dooren, raadslid