30 oktober 2018

Ondersteun sportverenigingen met onderhoud AED’s

Raadslid Remco van Dooren heeft bij de behandeling van de begroting 2019 het college van burgemeester en wethouders opgeroepen om sportclubs te ondersteunen in het financieren van de aanschaf en/of het onderhoud van AED’s (automatische externe defibrillators).

In 2008 hebben veel Eindhovense buitensportverenigingen namelijk gebruikt gemaakt van de mogelijkheid om, tegen een vergoeding van 350 euro, een AED aan te schaffen. De gemeente Eindhoven heeft daarna voor een periode van tien jaar een onderhoudscontract afgesloten.

Onderhoud
Die tien jaar zijn nu voorbij. De AED’s moeten vervangen worden, of er moet flink onderhoud gepleegd worden aan de elektroden en batterijen. De gemeente heeft daarom besloten om voor haar eigen sporthallen over te gaan tot vervanging.

De Eindhovense buitensportverenigingen hebben echter per brief te horen gekregen dat ze voortaan zelf verantwoordelijk hiervoor zijn. Dat roept bij het CDA vragen op. Want waar in 2008 nog werd meegedacht met de sportclubs, moeten ze het nu voortaan zelf doen. Onderhoudskosten zijn hoog en het is van belang dat clubs de AED wel onderhouden, anders is deze niet meer inzetbaar voor een reanimatie.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Wethouder Sport Stijn Steenbakkers gaf aan deze oproep te ondersteunen en benadrukte dit een gedeelde verantwoordelijkheid te vinden van zowel gemeente als sportverenigingen. Hij zal gaan kijken hoe de gemeente sportclubs toch kan ondersteunen in het financieren van de aanschaf of het onderhoud van AED’s. Met die toezegging is het CDA erg tevreden!