10 februari 2021

Onze bijdrage 'sportvisie'

Lees hieronder onze spreektekst bij de behandeling van de sportvisie

Voorzitter,

Eigenlijk is het best bijzonder. Sport is enorm belangrijk, want het houdt je fit, gezond en zorgt voor sociale contacten. En toch spreken we er in de raad niet zo vaak over.

Maar laten we ook eerlijk zijn, we hebben er niet veel woorden voor nodig. Deze sportvisie zit goed in elkaar en oogt ambitieus maar realistisch tegelijkertijd. Daarom allereerst complimenten aan de wethouder en de ambtenaren.

Het doel van deze sportvisie is helder: zo veel mogelijk Eindhovenaren in beweging te laten zijn en hen te laten genieten van sporten.

De, in de sportivisie benoemde, doelstellingen worden stuk voor stuk ondersteund door het CDA. We zijn blij met de focus om onze kinderen vanaf jongs af aan te laten sporten, dat ook financieel gezonde verenigingen aandacht krijgen en dat sport- en beweegvoorzieningen meer onderdeel gaan worden van de openbare ruimte. Maar ook de verhouding tussen breedte sport en de inzet op topsportevenementen om Eindhoven als sportstad op de kaart te zetten, wat vervolgens weer Eindhovenaren zal inspireren om te sporten.

Maar ook dat gezonde voeding wordt gestimuleerd in sportkantines en dat we roken op en rondom sportvelden niet meer toestaan. En dat sportvoorzieningen letterlijk laagdrempelig moeten zijn, zodat alle Eindhovenaren mee kunnen doen. Allemaal wensen van het CDA.

We hebben nog drie vragen aan de wethouder.

1: Sport verbindt en verbroedert. En dat is hard nodig in deze tijd waar mensen steeds vaker tegenover elkaar staan. Maar we kennen ook de voorbeelden van iets te fanatieke ouders langs de kant, scheldwoorden die over de velden klinken of scheidsrechters die in elkaar worden geslagen. Dit moeten we tegengaan. We lezen in de visie nog niets terug over normen en waarden op en rondom het veld. Is de wethouder bereid om hier meer aandacht aan te geven? Zo ja, op welke manier?

2: Wij zijn blij met de aandacht voor verenigingen die hun zaakjes op orde hebben. Dat zijn er namelijk ook heel veel en de insteek om ook aandacht te geven als het goed gaat en niet alles als het slecht gaat vinden we heel erg goed. Deze verenigingen willen bijvoorbeeld hun accommodatie verbeteren en een garantstelling vanuit de gemeente zou hier enorm bij helpen. Wil de wethouder toezeggen om in dit in de uitvoering mee te nemen? En hier voortvarend aan de slag mee te gaan?

3: Tot slot, in Eindhoven kampt meer dan 40% van de inwoners met overgewicht. Sport zal in veel gevallen een antwoord hierop zijn. Nu wordt de groep inwoners mét overgewicht niet specifiek als doelgroep benoemd, maar we horen graag hoe we hier als gemeente op inzetten, bijvoorbeeld in de vorm van een actieve campagne?

Tot zover voorzitter.

Linda Hofman & Remco van Dooren