22 oktober 2022

Proef met bladkorven van start

Op ons initiatief is de gemeente Eindhoven gestart met een 'pilot bladkorven'. In verschillende buurten zijn deze herfst bladkorven geplaatst waar bewoners hun blad in kunnen gooien. Met deze pilot wil de gemeente onderzoeken of ze van meerwaarde zijn om een schonere straat te krijgen en of het in een gemaksbehoefte voorziet. De pilot duurt twee jaar. Daarna is het aan de politiek of de bladkorven definitief in het straatbeeld terugkomen.

Het CDA Eindhoven pleit al jarenlang voor de terugkeer van de bladkorven. Veel inwoners hebben hier om gevraagd, zodat ze het bladafval kwijt konden, uit hun tuinen maar zeker ook van de stoepen en straten. Er zijn altijd wel attente buurmannen- en vrouwen die willen zorgen dat het blad uit de buurt opgeveegd wordt. Het zorgt voor een verzorgder straatbeeld en voorkomt gladheid.

Meer informatie over de pilot is te vinden op de website van de gemeente: https://www.eindhovenduurzaam.nl/bladkorven-in-eindhoven

Wij hopen dat onze inwoners de bladkorven veel én goed gebruiken.

Linda Hofman en Remco van Dooren, raadsleden