07 februari 2022

Verkiezingsprogramma CDA Eindhoven gelanceerd

Het CDA Eindhoven heeft het verkiezingsprogramma ‘Energiek en Daadkrachtig’ gelanceerd. Het 79 pagina tellende programma van het CDA Eindhoven is in drie versies beschikbaar. Naast de Nederlandse versie is het programma voor alle internationals volledig vertaald in het Engels. Voor geïnteresseerden die minder van lezen houden is er ook een complete luisterversie beschikbaar

Het verkiezingsprogramma kiest nadrukkelijk voor de wijken. Het CDA vindt het belangrijk dat de gemeente niet alleen de grote vraagstukken in de gemeente oplost, maar ook oog en oor heeft voor kleinere problemen in de wijken. Naast de algemene thema’s heeft ieder stadsdeel daarom zijn eigen paragraaf. Uit de buurten en wijken is opgehaald wat er de komende jaren concreet moet gebeuren.

De 10 belangrijkste punten die het CDA de komende jaren wil bereiken zijn:

1. Meer betaalbare woningen, ook buiten het centrum, voor starters, gezinnen en senioren. Voorbeelden van extra terreinen zijn voor het CDA golfbaan Welschap en de Kanaalzone.
  2. De bereikbaarheid van Eindhoven verbeteren door de kruisingen op de ring ongelijkvloers te maken en te experimenteren met gratis busvervoer.
  3. Eindhoven de eerste stad in Nederland maken waar sporten een grondrecht wordt. Alle kinderen krijgen gratis naschools sportaanbod en in elke wijk sport- en bewegingstoestellen.
  4. Evaluatie van WIJ Eindhoven, het servicebureau en het sociaal domein, in vier jaar armoede halveren en aanpak eenzaamheid onder jongeren en senioren.
  5. Een investeringsprogramma om de winkelcentra en bedrijventerreinen op te frissen en het creëren van één duidelijk MKB loket.
  6. 50 straten en/of pleinen in Eindhoven vergroenen met meer speel- en bewegingstoestellen.
  7. Investeren in veiligheid door iedere wijk een jongerenwerker te geven en 25 extra handhavers aan te nemen.
  8. Een budget voor gezonde verenigingen voor goede ideeën en te investeren in vrijwilligers.
  9. In elk stadsdeel een bieb en iedere buurt en een buurtbudget.
  10. De gemeente dichtbij: ook na 17.00 bereikbaar, direct contact met ambtenaren moet mogelijk worden en ieder stadsdeel zijn eigen stadsdeelwethouder.