21 oktober 2022

Versterk de Eindhovense politie

De Eindhovense politie staat flink onder druk. Onder de basisteams (die bestaan uit agenten, wijkagenten en rechercheurs) is sprake van een onderbezetting van 34,7 fte. Naast de vergrijzing wordt de politieorganisatie geconfronteerd met een grotere uitstroom naar andere organisaties dan werd verwacht. Ook zijn er landelijk veel incidenten en crises die capaciteit wegtrekken uit de basisteams. Daardoor moeten er scherpe keuzes worden gemaakt in wat de politie wel en niet doen en worden bijvoorbeeld wijkagenten ook ingezet voor de noodhulp en het afhandelen van incidenten.

Het CDA Eindhoven maakt zich hierover grote zorgen. De basisteams zijn van groot belang omdat ze het gezicht van de politie in de wijk zijn. Eindhoven heeft te kampen met grote veiligheidsproblemen. Om onze wijken veilig te houden, zijn voldoende (wijk)agenten nodig. Voor een krachtige aanpak van de criminaliteit is het noodzakelijk dat er meer politiecapaciteit beschikbaar komt. Er is bovendien een scheve verdeling is in de toekenning van agenten aan Eindhoven ten opzichte van andere grote steden in het land.

Daarom hebben we de burgemeester opgeroepen zich in te zetten voor:

• De basisteams versneld te versterken door de bezetting op orde te brengen, uitstroom naar andere organisaties zoveel mogelijk te verminderen en de opleidingscapaciteit verder te vergroten.
  • Een substantieel deel van de door het Rijk aangekondigde extra agenten aan Eindhoven toe te kennen.
  • Het zoveel mogelijk voorkomen dat agenten uit de basisteams worden ingezet voor incidenten en crises elders.
  • Een eerlijkere verdeling van agenten over de grote steden en een betere bedeling aan Eindhoven.

De burgemeester gaat met deze oproep aan de slag. Daar zijn we blij mee!