20 maart 2021

Weekmark in Acht!

Goed nieuws: Acht krijgt een weekmarkt! Ons Achtse raadslid Remco van Dooren schreef voor het dorpsblad Kijk op Acht het onderstaand artikel:

Yes, een weekmarkt op Acht!

We weten het allemaal. Al jarenlang is er in ons dorp grote behoefte aan een plek om boodschappen te doen. Eerst was er een slager, een bakker en een kleine supermarkt. Nu is er al een hele tijd niets meer en moeten we in omliggende wijken boodschappen doen.

In de afgelopen 15 jaar zijn er verschillende pogingen ondernomen om een winkelvoorziening naar Acht te halen. Dat bleek niet haalbaar. Maar gelukkig komt er nu wel een plek waar we elke week verse broodjes, groenten, fruit, noten, kaas, vis en vlees kunnen kopen. En dat is goed nieuws! De komst van de weekmarkt is een eerste stap om de leefbaarheid in het dorp te vergroten.

Complimenten aan Sylvia van der Burg, die de stoute schoenen heeft aangetrokken, een plan heeft bedacht, ondernemers heeft benaderd en naar de gemeenteraad is gegaan om een weekmarkt te realiseren. Heel fijn dat ik als inwoner van Acht en gemeenteraadslid vervolgens zowel voor als achter de schermen mee kon helpen om dit initiatief te ondersteunen en daadwerkelijk van de grond te krijgen.

De weekmarkt die er nu gaat komen is een proef. Als we allemaal daar ook echt boodschappen gaan doen, kunnen we op termijn hopelijk zelfstandig de weekmarkt op Acht organiseren. Want het is onze wens om zelf te kunnen bepalen wie er op de markt komen te staan (om een goede kwaliteit aan te bieden) en we kunnen dan de markt en aankleding eromheen zelf vormgeven, zonder bemoeienis van de gemeente.

Sylvia gaat er nu alles aan doen om een goede markt op te zetten. Vanuit de gemeenteraad zal ik er alles aan doen om de belangen van Acht te verdedigen. En hopelijk gaat u de weekmarkt vaak bezoeken. Dan maken we er met z’n allen een groots succes van en zetten we ons mooie dorp weer goed op de kaart!

Remco van Dooren, gemeenteraadslid CDA Eindhoven