09 december 2021

Winkelcentrum Biarritzplein moet heringericht worden

Raadsleden Linda Hofman en Remco van Dooren hebben een bezoek gebracht aan Winkelcentrum Biarritzplein in de wijk de Achtse Barrier. Daar hebben we met verschillende ondernemers gesproken. Ook hebben we een overleg gehad met het leefbaarheidsteam van de Achtse Barrier. Uit de gesprekken komt één groot verbeterpunt naar voren.

Bij het winkelcentrum is het altijd erg druk, zeker ook qua verkeer. Het gebied rondom de winkels is relatief klein. Op een krappe oppervlakte met smalle wegen rijden veel auto’s, scooters en fietsers en lopen voetgangers er doorheen. Daardoor oogt het straatbeeld erg rommelig. De parkeerplekken op straat zijn druk bezet en het is een komen en gaan van (moeilijk) in- en uitparkerende auto’s die even een boodschapje komen doen. Ook wordt de eenrichting vaak genegeerd (vanuit de zijwegen). En dat terwijl de parkeerplekken op het dak van de supermarkt vaak leeg staan, waar men de auto ruim en gratis kan parkeren en zowel een trap als lift is.

Het CDA Eindhoven vindt het tijd om het gebied rondom de winkels te verbeteren. Wij vinden dat de begane grond heringericht moet worden, zodat het minder ‘rommelig’ en chaotisch is. Daardoor ontstaat er hopelijk ook meer ruimte voor groen, aankleding, betere verlichting en bijvoorbeeld een speeltoestel. Het wordt daarmee een veilige, aantrekkelijkere en levendige plek waar de voetganger voorop staat.

Mogelijke oplossingsrichtingen voor de herinrichting zouden zijn: parkeerplekken op de begane grond opheffen en bezoekers aan het winkelcentrum alleen nog laten parkeren op het parkeerdek, parkeerplekken schuin inrichten met de eenrichting mee, aantal parkeerplekken laten verminderen aan de randen van de kern zodat het al wat rustiger oogt en/of (een) ingangsweg(en) afsluiten. We vinden het belangrijk dat we hierover samen in gesprek gaan met ondernemers en omwonenden en tot een plan komen waarin we geen halve maatregelen nemen maar de openbare ruimte echt verbeteren.

We hebben daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld:

1. Bent u het met het CDA Eindhoven eens dat het winkelgebied heringericht moet worden?
2. Bent u bereid om samen met ondernemers en omwonenden hiervoor een plan te maken?

Naar verwachting wordt binnen 4 weken gereageerd op onze vragen.

Linda Hofman & Remco van Dooren, raadsleden CDA Eindhoven.