03 juli 2021

Tijd voor nieuwe Fuutlaan

Voor de bewoners aan de huidige Fuutlaan veroorzaakt de Fuutlaan al jaren geluid- en verkeersoverlast. Maar ook als belangrijke oostelijke ontsluitingsweg naar het centrum en de stationsomgeving schiet de capaciteit en inrichting van de weg ernstig tekort.

Nu in juni de raad heeft vastgesteld dat er in het Stationsgebied de komende jaren honderden woningen worden gebouwd en daarom de verkeersintensiteit op de Fuutlaan verder gaat toenemen, vond het CDA de hoogste tijd dat het college meer werk maakte van de ontwikkeling van de Nieuwe Fuutlaan.

Deze nieuwe Fuutlaan stond tot nu slechts geboekt als “zacht” project om “ergens voor 2040” op te leveren. Daarom heeft het CDA het initiatief genomen om samen met andere partijen op 22 juni jl. een motie in te dienen waarin zij het college opriep om in het 1e kwartaal van 2022 de concrete uitwerking van de plannen aan de raad te tonen en het gesprek met de buurt aan te gaan.

De wethouder gaf aan hier gehoor aan, maar ook dat de contacten met grondeigenaren nog “pril” waren evenals met de buurtbewoners. Daarom zal het CDA over een half jaar wederom een toelichting vragen naar de stand van zaken zodat de buurtbewoners weten waar zij aan toe zijn  en de gemeenteraad tijdig kan aansturen indien meer inzet nodig is.

Deze actie past in het profiel van CDA Eindhoven, immers het CDA zet nadrukkelijk (en helaas vaak als enige partij in de raad) in dat alle noodzakelijke aanpassingen en verbeteringen aan de infrastructuur gelijke tred houden met de vele nieuwbouwactiviteiten. Als dit niet gebeurd zal de overlast in de buurten toenemen en het centrum zal minder bereikbaar worden.

“Evenwicht en energie” is wat het CDA in de praktijk brengt.

Rob Gordon, raadslid.