Heldere en directe communicatie

Volgens onze lokale ombudscommissie was er bij een deel van de klachten van burgers “… sprake van wantrouwen en frustratie. Vaak betrof dit de manier waarop met de burger was gecommuniceerd. Het ontbreken van begrip, omslachtige antwoorden op prangende vragen en een formele in plaats van persoonlijke stijl van reageren waren hier debet aan…”. Wij willen een gemeente die in prettige en begrijpelijke taal communiceert. We trainen medewerkers om vragen van inwoners praktisch op te lossen en hen maximaal te helpen. En we denken met de inwoner mee, ook als het geen verantwoordelijkheid van de gemeente is. De gemeente moet tevens helder communiceren. Dat betekent dat alle brieven en teksten van de gemeente makkelijk te lezen en te begrijpen zijn voor iedereen. 

Niet alleen begrijpelijke taal is belangrijk. Ook moeten Eindhovenaren de gemeente goed kunnen bereiken, als er vragen of problemen zijn. Daarom moeten onder correspondentie vanuit de gemeente altijd contactgegevens van de behandelend ambtenaar worden opgenomen. Bij elke brief of bericht staat daarom een naam, telefoonnummer of emailadres van de ambtenaar die erover gaat.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.