21 juni 2017

Brief Uitvoering amendement leges huwelijken

Geacht college,

Tijdens de raadsvergadering van 8 november 2016 hebben de fracties van CDA, Fractie de Regt en ONS Etten Leur een amendement ingediend over de huwelijksleges. De gemeenteraad heeft het amendement in diezelfde vergadering aangenomen.

In het amendement is onder andere besloten:Het college op te dragen de volgende tarieven voor de voltrekking van een huwelijk opnieuwte onderzoeken:• voltrekking van een huwelijk op zaterdag, zondag en de algemeen erkende feestdagen in de zin van de Algemene termijnenwet in Raadzaal of Trouwkerkje• voltrekking van een huwelijk op een locatie anders dan Raadzaal, Trouwkerkje of Stadskantoor• alle tarieven (indien van toepassing) voor bovenstaande huwelijksvoltrekkingen op te splitsen in tijdsblokken• de tijdsblokken voor alle huwelijksvoltrekkingen aan te laten sluiten bij de met deze tijdsblokken samenhangende salarislasten

In de eerst volgende kadernota verwerkt het college de voorstellen op basis van dit onderzoek voor nieuwe lagere tarieven die meer in lijn liggen met omliggende gemeenten en gemeenten met een vergelijkbaar inwonersaantal in de provincie Noord-Brabant. Dit inclusief de opsplitsing in tijdsblokken en de mogelijke verruiming van de tijden waarop getrouwd kan worden.

Daarnaast heeft wethouder Van Hal in de raadsvergadering van 8 november toegezegd dat de tarieven voor het trouwen worden onderzocht en hieraan in de kadernota 2018-2021 een hoofdstuk zal worden gewijd.

Op 2 juni heeft u een brief aan de gemeenteraad gestuurd waarin wordt medegedeeld dat in de kadernota niet wordt ingegaan op de huwelijksleges. En dat pas bij de belastingvoorstellen 2018 voorstellen voor aanpassing van de huwelijksleges worden gedaan.

De fracties van CDA, Fractie de Regt en ONS Etten Leur zijn verbaasd dat geen uitvoering wordt gegeven aan het amendement en de toezegging.Ook de manier waarop dit wordt gecommuniceerd verdient geen schoonheidsprijs. In vier zinnen zonder onderbouwing wordt dit medegedeeld.

De fracties van CDA, Fractie de Regt en ONS Etten Leur dragen het college op om de onderzoeksresultaten alsnog aan de raad kenbaar te maken. En om nog voor het zomerreces uitvoering te geven aan het amendement en de toezegging.

Met vriendelijke groet,Namens de fracties van CDA, Fractie de Regt en ONS Etten LeurRichard Weijers