18 januari 2019

Actueel uit de Raad: Couperuslaan en Van Bergenpark

In het najaar stond de politieke agenda vooral in het teken van nieuwbouwprogramma’s. Mede dankzij de inzet van CDA Etten-Leur in de Raad zijn er voor zowel in het plan Van Bergenpark als de Couperuslaan op onderdelen wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen sluiten beter aan bij de behoeften van omwonenden. Fractievoorzitter Ronnie Buiks licht dit toe.

“Bij Van Bergenpark kregen we signalen dat de verkeersontsluiting niet goed was ingepland. We zijn naar omwonenden gegaan en hebben gevraagd op welke wijze de verkeersdruk het beste zou kunnen worden opgevangen. Met deze suggesties is er overleg geweest tussen gemeente en ontwikkelaar NBU. De ontwikkelaar stond open voor verbetertips en deze zijn nu ook in het definitief ontwerp verwerkt.”Niet alleen de verkeersdrukte was een issue. Ook een verhoging van het percentage huurwoningen (20%) en een betere waterhuishouding is via een breed gesteund amendement gerealiseerd.

Bij de nieuwbouwplannen bij de Couperuslaan was aanvankelijk veel verzet van omwonenden tegen de geplande hoogbouw. In de communicatie met omwonenden was geen rekening gehouden met het beleid dat de gemeente Etten-Leur heeft opgesteld inzake hoogbouw. Na overleg met omwonenden heeft de CDA fractie dit in de Raad aan de orde gesteld. Daarbij is in overleg met de ontwikkelaar gekeken hoe we naar een passende oplossing konden komen. Etten-Leur wil graag meer woningbouw realiseren maar wel met toepassing van de regels. Met een maximale bouwhoogte van 14 meter en 4 woonlagen is er voor alle partijen een acceptabele oplossing bereikt.