28 februari 2019

Afvalbeleid 2020

In de raadsvergadering van 18 februari is het afvalbeleid 2020 vastgesteld. Als CDA hebben we ingestemd met het voorstel om m.b.t. het inzamelen van restafval te kiezen voor het ophalen van het afval i.p.v. het laten wegbrengen naar verzamelcontainers. Dit was ook de uitkomst van de enquête die onder de inwoners is gehouden. De fracties van GL, Leefbaar Etten-Leur, D’66 en PvdA hadden een amendement voorbereid waarin zij vragen om een plan van aanpak voor een proef in een wijk met omgekeerd inzamelen en het laten wegbrengen van plastic en drankkartons. Dat amendement werd niet door ons gesteund omdat we eerst de resultaten van het minder aantal keren ophalen en het betalen per restcontainer die wordt aangeboden, willen afwachten. Wel hebben we aan de wethouder gevraagd om in de komende 4 jaar met omliggende gemeenten ook te kijken naar scheiding van afval achteraf. Er zijn gebieden waar dat al gebeurt. Het systeem van voor- en nascheiding geeft de grootste kans om de doelstelling in 2025 van maar 30 kg restafval per inwoner te halen.

Vanaf volgend jaar komen bij hoogbouw ondergrondse inzamelcontainers voor gft. In de raad debatteert heeft het CDA aan de wethouder gevraagd om inwoners van hoogbouw ook nu al de gelegenheid te bieden om hun gft afval te kunnen scheiden van het restafval, omdat er vanaf dit jaar betaald moet worden per aangeboden restafvalcontainer. Nu moeten die bewoners hun gft nog bij het restafval doen, waardoor die inwoners met hogere kosten, die zij niet kunnen beïnvloeden door een betere scheiding, worden geconfronteerd dan inwoners van laagbouw. De wethouder heeft toegezegd om de bewonerscommissies van de appartementen voor 1 maart op de hoogte te stellen dat zij losse gft containers aan kunnen vragen. Dit als tijdelijke oplossing tot de ondergrondse GFT inzamelcontainers bij de hoogbouw zijn geplaatst. Dat hier behoefte aan is, blijkt uit het feit dat er inmiddels al 2 keer containers zijn verstrekt.

Belangrijke punten in het afvalbeleid zijn naast afvalinzameling; communicatie, voorlichting, zwerfafval en handhaving. We hebben er bij de wethouder op aangedrongen om z.s.m. de afvaltarieven van dit jaar te communiceren. Bij navraag blijkt dat veel inwoners niet weten dat er nu naast het vastrecht van €156,00 ook € 6,00 per aanbieding van de restafvalcontainer betaald moet worden. Men is niet op de hoogte van het feit dat het 5 keer aanbieden, dat vorig jaar nog in het vastrecht was opgenomen, is verdwenen. De wethouder heeft dit toegezegd. Het voorstel van het college is ongewijzigd vastgesteld.

Joke Gelderblom