11 september 2017

Brief aan het college over inzameling plastic afval

Geacht college,

Voor de huis-aan-huis inzameling van plastic wordt gebruikt gemaakt van een ring met haken, die bevestigd is aan lantaarnpalen. Mensen kunnen daar hun  zakken met plastic afval aan ophangen.  De bedoeling hiervan is dat het een netter straatbeeld oplevert doordat plastic zakken niet meer her en der rondzwerven.

Het rondzwerven van de zakken is teruggedrongen, maar er is wel voor veel inwoners een ergernis bijgekomen.  Veel inwoners houden zich niet aan de regels  omtrent het tijdstip waarop zakken aan de paal mogen worden gehangen,  zodat er bijna altijd plastic zakken in het staatbeeld te zien zijn. Op verzoek worden er door de gemeente wel eens zakken tussentijds weggehaald ,wat fijn is voor burgers die zich ergeren, maar aan de andere kant stimuleert dit andere mensen ook om toch een zak voortijdig aan de haken te hangen.

De CDA fractie realiseert zich dat het vooral een mentaliteitskwestie is;  als burgers zich aan de regels houden  en de zakken op de juiste tijdstippen aan de haken hangen, werkt het systeem goed.

De praktijk is helaas anders.

De CDA-fractie  verzoekt het college dan ook om hierop actie te ondernemen door burgers  er nogmaals op te wijzen op welke tijden de haken gebruikt mogen worden. Dit kan o.a. door extra publiciteit en door het plakken van stickers op de palen waarop vermeld staat wanneer de zakken mogen worden opgehangen.  Ook moet de mogelijkheid om plastic afval naar de inzamelcontainers bij de supermarkten te brengen extra onder de aandacht worden gebracht, omdat  inwoners daar op ieder moment hun afval kwijt kunnen en er dus geen enkele reden is om het voortijdig aan de straat te zetten.

Mocht dit niet tot een goed resultaat leiden, dan moet (helaas) overwogen worden om de haken weer van de lantaarnpalen te verwijderen en verzoekt  het CDA het college om bij de evaluatie van de afvalinzameling te onderzoeken  of een andere wijze  van inzamelen tot een beter resultaat kan leiden.

Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

namens de CDA-fractie,