13 december 2019

CDA Brabant uit de coalitie

Op vrijdag 13 december 2019 werd opnieuw in de Provinciale Staten gediscussieerd over de Brabantse Aanpak Stikstof (BAS). Het CDA was in eerdere debatten kritisch op dit beleid. Niet vanwege het feit dat stikstofreductie noodzakelijk is. Wel vanwege de niet goed doordachte aanpak richting de agrarische sector. Met name het vasthouden van deadlines door het college, zonder daarbij rekening te houden met de technische mogelijkheden van onder meer nieuwe stalsystemen, was voor de fractie een breekpunt. De fractie verwoordde het aldus:

“Aanleiding is het debat over de Brabantse Aanpak Stikstof (BAS), met maatregelen voor de agrarische sector die de fractie van het CDA Brabant niet kan dragen. Zowel in aanloop naar dit debat als tijdens het debat zelf bleek bij de voormalige coalitiepartners geen ruimte om het voorgestelde beleid aan te passen in een voor de CDA-fractie acceptabele richting. Deze opstelling van onze voormalige coalitiepartners gaf ons te weinig vertrouwen voor een goede samenwerking op andere dossiers in de toekomst. De CDA-fractie betreurt dat zij dit besluit heeft moeten nemen en gaat zich beraden op de ontstane situatie. Wij zullen ons te allen tijde blijven inzetten voor de inwoners van onze provincie.”

Op dit moment wordt door gedeputeerde Van der Maat (VVD) nader bezien hoe het Brabantse Bestuur verder kan: een minderheidscoalitie of alsnog in gesprek met partijen om tot een meerderheidscoalitie te komen. Daarover zal in januari 2020 meer duidelijkheid komen.

Ankie de Hoon (email: [email protected] )