24 april 2020

Coalition of the Willing

Geacht college,

Er ligt een noodkreet van 3 hulporganisaties; Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk en Defence for Children. De hulporganisaties luiden de noodklok over de humanitaire crisis, die zich voltrekt aan de randen van Europe en met name op de Griekse eilanden. Duizenden alleenstaande minderjarige kinderen verblijven er onder erbarmelijke omstandigheden en het ontbreekt hen aan de meest fundamentele rechten, zoals onderdak, water, eten, medische zorg en onderwijs. De wereldwijde coronacrisis maakt de situatie nog penibeler. Griekenland heeft in september al aan andere landen gevraagd om 2500 alleenstaande kinderen over te nemen vanwege hun uiterst kwetsbare positie in de kampen. Nederland heeft hier nog geen gehoor aan gegeven.  Andere landen zoals Duitsland, Frankrijk, Finland, Kroatië, Ierland, en  Luxemburg hebben al aangegeven bereid te zijn kinderen op te nemen.

Daarom roepen stichting Vluchteling, Vluchtelingen werk en Defence For Children gemeenten op om zich te verenigen in een “Coalition of the Willing”. Met deze coalitie geven gemeenten aan dat zij bereid zijn om alleenstaande vluchtelingenkinderen van de Griekse eilanden op te nemen.

Het gaat om een complexe situatie en onze mogelijkheden als lokale overheid zijn beperkt. Toch ligt er een concreet verzoek van de hulporganisaties. Er zijn inmiddels al heel wat gemeenten die hier gehoor aan hebben gegeven, zoals onze buurgemeente Breda.

Naar aanleiding hiervan hebben we de 2 volgende vragen aan het college:

1.     Is het college bekend met de noodkreet van de drie hulporganisaties om gemeenten zich te laten verenigen in een “Coalition of te Willing”?

2.      Is het college bereid zich aan te sluiten bij deze coalitie en aan de staatssecretaris te laten weten dat wij open staan voor het leveren van een bijdrage aan de opvang van alleenstaande vluchtelingenkinderen?

Wij verzoeken u deze vragen voor de raadsvergadering van 18 mei te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

namens de CDA- fractie,