21 februari 2020

Hoe staat CDA ten opzichte van ICT beveiliging?

Tijdens de Raad Debatteert van 3 februari was er een debat over de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek over databeveiliging binnen onze gemeente. De conclusie was dat deze beveiliging op orde is met uitzondering van de databeveiliging van de Raad zelf. Richard Weijers hield een pleidooi om aan de slag te gaan met deze conclusies. Hij had dan ook weinig begrip voor het standpunt van partijen die de conclusies naast zich neerlegden. Richard zei het aldus:

“Als raad hebben we altijd hele grote woorden als het college conclusies of aanbevelingen van de Rekenkamer niet wilt overnemen. Maar nu zijn de ogen op onszelf gericht. Hoe ongeloofwaardig maken we ons als raad als we conclusies uit ons eigen rekenkameronderzoek gaan goed praten.Hoe ongeloofwaardig maken we ons als raad als we de aanbevelingen niet overnemen. Hoe ongeloofwaardig maken we ons als raad als we nu onze ogen sluiten.”

Richard pleitte dan ook om de 5 aanbevelingen om het niveau van de informatiebeveiliging voor de Raad te verbeteren, over te nemen. Hij voegde daar nog een extra voorstel bij: De griffie op te dragen de financiële en organisatorische consequenties in beeld te brengen om bewustwording en gedragsverandering van het veiligheidsniveau bij raads- en burgerleden te verhogen en met een voorstel aan de raad te doen in het kader van de eerste bestuursrapportage 2020.De Raad stemde met een kleine meerderheid voor deze voorstellen.

Richard Weijers (email: [email protected])