12 juli 2020

Kadernota

“Voor ons ligt de kadernota 2021-2024. Deze kadernota zal er een zijn die mij en ons allemaal zal blijven herinneren. Het is immers 2020 het Coronajaar. Voor ons als CDA Etten-Leur een jaar waarin veel gevraagd wordt van ons als inwoners, onderwijsinstellingen, bedrijven, verenigingen etc. Daarnaast een jaar waarin wij wederom met forse financiële tegenvallers te maken hebben. Deze forse tegenvallers liggen met name in het Sociaal Domein.”

Deze tekst sprak ik uit tijdens de behandeling van de kadernota in de Raad op 29 juni jongstleden. Er is daarover in de pers gezegd dat de coalitiepartijen geen bijdrage hebben geleverd op de vraag hoe we de tekorten kunnen oplossen. Het CDA herkent zich niet in deze kritiek. Sterker nog we hebben ons gericht op de uitgangspunten die er toe moeten leiden dat we voor 2021 weer een sluitende begroting hebben en binnen de begroting ook ruimte houden om te sparen. Het college heeft daarbij een plan om tenminste € 3 miljoen te besparen. Wanneer wij net als andere politieke partijen ons verlanglijstje hadden ingediend, zou dit het proces vertragen en komen wij niet tot echte verandering welke nu zo nodig is.

Het CDA heeft er vertrouwen in dat het college samen met de organisatie een uitgewerkt voorstel bij de begrotingsbehandeling aan ons kan tonen. Een voorstel met een sluitende begroting voor de komende jaren. Een voorstel met een sociaal gezicht, een voorstel wat voor Etten-Leur houdbaar is op langere termijn, een voorstel waarin verenigingen zich gekend voelen, een voorstel waarin het nog steeds goed ondernemen is voor onze ondernemers, een voorstel waaruit blijkt dat wij het samen doen, een voorstel wat Etten-Leur nog steeds laat bruisen! Wij willen als CDA in het proces graag meedenken. Dus als het college een overzicht kan presenteren waaruit de keuzes duidelijk zijn, zal het CDA haar verantwoordelijkheid nemen. En als het college goed naar de technische vragen van het CDA heeft gekeken, kunnen ze daar zaken afleiden waar wij denken te kunnen besparen. Daarnaast verwachten wij van het college dat er ook gesproken en geluisterd word naar de 5 O’s. Wij worden vanzelfsprekend graag tussentijds bijgepraat over de ontwikkelingen van die 3 gesprekken en keuzes welke het college denkt te gaan maken. En niet alleen de keuzes maar juist de dilemma’s. Want echt, alleen samen kunnen wij deze klus klaren.

Wij vertrouwen erop dat het college gaat slagen in deze uitdaging. Ook vertrouwen wij erop dat het college hierbij vooral kijkt naar besparingen en extra inkomsten welke niet door onze inwoners betaald worden middels lasten verhogingen. Om die reden hebben we het college de volgende verwachting meegegeven:
- Een sluitende meerjaren begroting.
- Stijgende reserves.
- Zorg voor de mensen die onze steun extra nodig hebben.
- Stimuleren van zelfredzaamheid.
- Denken in creatieve, innovatieve oplossingen.
- Buiten een normale indexering geen lastenverzwaring voor onze inwoners!

Ronnie Buiks (email: [email protected] )