23 december 2020

Komende campagne Tweede Kamerverkiezingen

Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de komende campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Het zal een andere campagne worden dan we gewend zijn, want door Corona zullen grootschalige fysieke bijeenkomsten met CDA kandidaten op de verkiezingslijst niet mogelijk zijn.

Op 10 december nam Hugo de Jonge het besluit zich niet langer als lijsstrekker beschikbaar te stellen. Een moeilijk besluit dat veel respect afdwingt. Immers, met de verantwoordelijkheid als Corona minister is het menselijkerwijs niet te doen om campagne te voeren. Gelukkig heeft het CDA bestuur in de persoon van Wopke Hoekstra een prima opvolger gevonden. In de peilingen zie je inmiddels ook een positief effect. Doel is om toch minstens dat aantal van 19 zetels weer te halen. En volgens Hoekstra is 30 zetels de ambitie voor een partij als het CDA. Daarvoor zijn een aansprekend verkiezingsprogramma en goede kandidaten cruciaal. Als we de top 10 van onze kandidatenlijst bekijken zien we aansprekende namen en ook voldoende diverse geluiden. Naast Wopke Hoekstra is Pieter Omtzigt de nummer twee. Pieter staat bekend als de onafhankelijke volksvertegenwoordiger die opkomt voor belangen van onze inwoners. Inge van Dijk staat op de vierde plaats en zal zeker ook het Brabantse geluid laten horen.
Naast deze landelijke kandidaten, hebben we in elke kieskring ook veel regionale gezichten op de staart van de lijst geplaatst. Voor onze kieskring zijn dat 19 lokale politici en bestuurders. Op dit moment zijn de lokale en regionale campagneleiders in touw om de verkiezingsactiviteiten te plannen. Daarbij zal net als bij de verkiezingen voor Provinciale Staten en het Europees Parlement in 2019 ingezet worden op social media (facebook, instagram, snapchat, twitter, linkedin). Het delen van berichten en filmpjes zal volop plaats vinden.

Maar wat uiteindelijk de doorslag zal geven is of onze boodschap de kiezers in voldoende mate aanspreekt. Daarbij is gelukkig ook ruimte in de campagne om de regionale problematiek uit te lichten. En voor onze regio zijn dat vraagstukken op vlak van wonen, zorg, verkeer, veiligheid (ondermijning) en voldoende perspectief op een betaalde baan. Daar zullen we maximaal op inzetten. En daarbij doe ik ook een beroep op elk CDA lid. Doe mee aan de campagne en laten we samen werken aan een goede verkiezingsuitslag.

Ger de Weert ( email: [email protected])