30 oktober 2020

Landelijke verkiezingen 2021

Kandidaten uit Brabant

De afgelopen periode ben ik vanuit het bestuur van CDA Brabant actief betrokken geweest bij de totstandkoming van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021.
N

et als in 2017 was de inzet van het Brabants bestuur om tenminste drie Brabantse CDA-ers in de top van de lijst te krijgen. En daarbij was de ambitie om te komen met nieuwe kandidaten, die een sterke binding hebben met de regio en een stevige politieke ervaring meebrengen.

Op maandag 26 oktober heeft de Verenigingsraad de kandidatenlijst die door het landelijk bestuur was samengesteld besproken en daarover geadviseerd. Voor Brabant betekent dit dat de volgende personen op de landelijke lijst zijn gekomen. Inge van Dijk, de huidige voorzitter van CDA Brabant en wethouder in de gemeente Gemert-Bakel is op de derde plaats gekomen op de kandidatenlijst. Het huidige kamerlid René Peters is voorgesteld voor de 13e plaats. Als derde kandidaat had ik graag een kandidaat uit West-Brabant in de top van de lijst gehad. Daar hadden we ook een goede kandidaat voor op het oog, maar helaas is deze kandidaat niet op een verkiesbare plaats gekomen. Dat vind ik persoonlijk teleurstellend, omdat ik weet hoe lastig we het als CDA in West-Brabant in de verkiezingen hebben ten opzichte van partijen zoals VVD, PVV en Forum. Een West-Brabantse kandidaat hoog op de lijst had het verschil kunnen maken.

Naast de kandidaten op de landelijk lijst wordt er binnen Brabant voor de kieskringen Den Bosch en Tilburg een zogenaamde staartlijst toegevoegd. Op deze lijst vind je de namen terug van actieve CDA politici en bestuurders, die een herkenbaar profiel hebben in hun eigen gemeente. In totaal worden per kieskring maximaal 20 kandidaten toegevoegd. Op de staartlijst voor de Kieskring Tilburg staan politici en wethouders uit onze regio.

Tijdens de ALV van CDA Brabant op zaterdag 14 november 2020 worden de kandidaten op de landelijke kieslijst en de kandidaten op de staartlijst aan de leden voorgehouden.

Ger de Weert ( email: [email protected])