20 maart 2021

Omgevingsvisie: bouwlocatiekeuze en wegvarianten

Afgelopen periode is de denkrichting voor de omgevingsvisie besproken. Met dit document en deze denkrichting gaat het college in gesprek met inwoners, bedrijven, verenigingen etc. om te komen tot voldoende en juiste woningen, bedrijventerreinen en een goede infrastructuur.

Woningbouw
Voor het CDA ligt de prioriteit op het bouwen van juiste en voldoende woningen. De vraag naar woningen is enorm groot, voor een project van ca. 100 woningen zijn ca. 2.000 belangstellenden! Naast het aantal woningzoekenden zien wij ook dat het type woning wat gezocht wordt aan het veranderen is. Daarom moet goed onderzocht worden voor wie wij willen bouwen en welke woning deze mensen willen! In de denkrichting hebben wij aangegeven dat we (rond 2040) 1.800 woningen op de Hoge Haansberg en 1.000 woningen aan de Lage Vaartkant reëel vinden. Als eerste prioriteit moeten er 600 woningen aan de Hoge Haansberg gebouwd worden. Zo snel als mogelijk. Hiervoor zijn geen grote ingrepen nodig op ons huidige wegennetwerk.

Bedrijventerrein
Iedereen wil brood op de plank, liefst goed belegd met wat drinken erbij. Voldoende ruimte voor bedrijven die werkgelegenheid bieden, is daarvoor onmisbaar. Daarom moeten we steeds weten of er op onze huidige bedrijventerreinen genoeg ruimte is voor onze ondernemers, om door te kunnen groeien of zich daar te vestigen. Wij hebben het college aangegeven hier actief mee om te gaan, zodat onze ondernemers kunnen doorgroeien of om zich op de huidige bedrijventerrein te vestigen.

Infrastructuur
Een goede infrastructuur is belangrijk, Etten-Leur blijft groeien en inwoners ervaren hierdoor steeds meer hinder van verkeer. Deze hinder gaat vooral over gezondheid (luchtkwaliteit en geluid), verkeersveiligheid en vertraging.
Nu de ambitie is uitgesproken in de Hoge Haansberg meer woningen te bouwen, zal er een aanvullend onderzoek nodig zijn voor een Noordelijke Rondweg. In de nota was een plan voor een Oostelijke Randweg al opgenomen. Deze randwegen kost 110 miljoen euro volgens schattingen. Dit bedrag hebben wij als gemeente niet en kunnen wij niet lenen (de schuldenlast komt dan boven 150 miljoen euro wat niet is toegestaan). Er moet dus hard gewerkt worden met de omliggende gemeenten, provincie, ProRail etc. om cofinanciering voor elkaar te krijgen. Dit is een traject van de lange adem.

In december 2021 moet de definitieve omgevingsvisie worden vastgesteld. Willen jullie hier meer over weten of over meepraten? Neem gerust contact met ons op.

Jacqueline Klaassen en Jürgen van Hulst