01 november 2018

Standpunt CDA Nieuwe Nobelaer

De gemeente Etten-Leur voegt weer een hoofdstuk toe aan het boek met de titel: de verplaatsing van de Nieuwe Nobelaer. Inmiddels al een erg dik boek. Het is ook een duur boek geworden. Het CDA wil door met de Nieuwe Nobelaer. Maar niet tegen elke prijs. Het CDA heeft vertrouwen in de huidige leiding van de Nieuwe Nobelaer. De bezoekers aantallen lopen op. Het CDA ziet naast een goed management hier ook het effect dat mensen weer wat meer te besteden hebben. Dit doet men gelukkig ook bij de Nieuwe Nobelaer. Het CDA had dan ook gehoopt dat de Nieuwe Nobelaer ook een groter deel dan €10.000 per jaar extra kan ophoesten om de tegenvallende aanbesteding op te vangen. Doordat men positievere resultaten denkt te behalen dan de begroting heeft laten zien hadden we als CDA meer ambitie vanuit de Nieuwe Nobelaer willen zien in dit voorstel.

De keerzijde van een stijgende conjunctuur is wel dat de bouwkosten van de Nieuwe Nobelaer enorm aan het stijgen zijn. Hierdoor zijn er negatieve financiële gevolgen voor de gemeente Etten-Leur. Voor het CDA mag er zeker onderzocht worden waar er meer opbrengsten te behalen zijn. Dit zou kunnen door extra appartementen of woningen te bouwen op de oude locatie. Maar ook op de nieuwe locatie gekeken kan worden naar zaken welke extra opbrengsten genereren. Dus mogelijk minder parkeren en meer woningen.  Voor het CDA is hier nu tijd voor omdat er gekozen wordt voor een nieuwe aanbesteding.

Er dient nu jaarlijks ongeveer een 270.000 extra door de gemeente betaald te worden. Hier dient wel bij opgemerkt te worden dat we minder subsidie gaan verstrekken aan de Nieuwe Nobelaer tov de huidige situatie. Dit is 30.000 per jaar minder. Echter de zorgpunten zitten wel bij de rekenmeesters van dit voorstel. Ineens gaat het gebouw 50 jaar mee ipv 40 jaar. Er wordt 1% voorziening onderhoud opgenomen. De onderbouwing van de  1% wordt gemist. En er is voor de vertrouwelijke bijeenkomst geen subsidiecheck uitgevoerd. Dit zijn voor het CDA belangrijke zaken.

Samenvattend wil het CDA voorstellen:

1)In gesprek te gaan met de Nieuwe Nobelaer om te onderzoeken of er meer bijdrage vanuit de nieuwe Nobelaer ontvangen kan worden.

2)Goede afspraken te maken bij aanbestedingsresultaten negatief of positief hoe deze financieel gaan doorwerken voor de gemeente

3)Een subsidiecheck toe te passen. Er is gebleken dat er na inbreng van het CDA in de vertrouwelijke bijeenkomst wel Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie subsidie is te verkrijgen. Dit heeft invloed op de exploitatiekosten. Dus zou de Nieuwe Nobelaer meer kunnen bijdragen aan de kostenstijging. Maar ook de antwoorden omtrent European Investment Bank (EIB) subsidie zijn voor het CDA nog steeds niet voldoende om hier geen gebruik van te gaan maken. Hier zullen serieuze gesprekken met banken over dienen plaats te vinden. 0,5% rente is jaarlijks 50.000 bijdrage minder vanuit de gemeente. Dit geld kunnen we erg goed gebruiken.

4)Onderzoeken of er meer opbrengsten te realiseren zijn op de huidige locatie door mogelijk meer wooneenheden te realiseren of op de nieuwe locatie meer woningen en minder parkeren.